Cafeneaua culturală

Implicare socială – Rock a bite – imboldul de a gusta din frumusețea meșteșugurilor locale

Tare ne bucurăm când descoperim oameni frumoși, implicați și cu dorința de a împărtăși cu alții din experiența și cunoștințele lor. În această lună, la Implicare socială, invitate ne sunt Alexandra Fodor și Oana-Maria Ploscaru, două tinere care dau sens evenimentelor gastronomice, punând în valoare producătorii și meșterii locali. Tinerele sunt fondatoarele Asociației Rock A Bite și veți afla în interviul de mai jos care sunt proiectele și obiectivele lor.  

Tare ne bucurăm când descoperim oameni frumoși, implicați și cu dorința de a împărtăși cu alții din experiența și cunoștințele lor. În această lună, la Implicare socială, invitate ne sunt Alexandra Fodor și Oana-Maria Ploscaru, două tinere care dau sens evenimentelor gastronomice, punând în valoare producătorii și meșterii locali. Tinerele sunt fondatoarele Asociației Rock A Bite și veți afla în interviul de mai jos care sunt proiectele și obiectivele lor.  

Alexandra are 31 de ani, este ieșeancă, însă de 6 ani se bucură să spună că „sunt fiica adoptivă a orașului Piatra-Neamț”, după cum a precizat. Voluntariatul din timpul facultății a impulsionat-o să se implice întru totul comunității din care face parte. Iubește satele și tot ce ține de conservarea tradițiilor și visează să scrie mai mult despre comunități, oameni și meșteșuguri.

Oana-Maria are 31 de ani și este pietreancă. Pe perioada facultății a făcut voluntariat în organizarea de evenimente, ceea ce i-a cultivat dorința de a se implica mai mult în comunitate. Este îndrăgostită de natură, iubește oamenii și drumețiile și susține consumarea produselor locale. Visează să consolideze legăturile comunitare și să promoveze frumusețea locului în care s-a născut.

Ce este Rock a Bite? De unde această titulatură?

Oana-Maria: Asociația Rock a Bite este un ONG din Piatra-Neamț, care își propune să fie conector pentru comunitate și generator de idei și evenimente culturale, sociale și gastronomice. Cu alte cuvinte, Rock a Bite vrea să ofere locuitorilor nemțeni experiențe inedite, fie că vorbim de ateliere de meșteșug și tradiții sau pur și simplu de evenimente culturale. Prin intermediul lor promovăm producătorii și meșterii locali, dar și diferite locuri din județ.

Numele de Rock a Bite e o metaforă, cu îndemn spre a gusta o bucățică din Piatra (orașul nostru) – de la producători la locuri, la meșteșugari și oameni din comunitate, căci cu toții suntem parte din tot ceea ce reprezintă Neamțul.

Cine se află în spatele acestui ONG și ce anume v-a unit în cadrul acestui proiect?

Alexandra: Eram în pandemie, într-un vârf de deal, în rulotă, și ne bucuram de puțină liniște, căci tocmai trecuse primul val. Stăteam în jurul unui mini foc de tabără, cu două agende în mână și ne gândeam cât noroc avem că ne-am întâlnit, căci ideile pe care le avem ar putea deveni, în sfârșit, proiecte. Făcând brainstorming, am generat idei pentru a uni comunitatea și a aduce plus valoare locului în care trăim.

Care sunt principalele obiective ale Asociației Rock a Bite?

Ana Maria: Scopul nostru principal este să conectăm oamenii între ei şi să-i aducem laolaltă la evenimente culinare. Să le arătăm că, dincolo de lucrurile cotidiene care ne nemulțumesc, avem atât de multe lucruri de care să ne bucurăm: natură, sate, producători locali, mâncare bună, tradiții și meșteșuguri demult uitate.

Obiectivul principal rămâne acela de a pune în valoare poveștile din Neamț, de la împrejurimi până la mâncare și meșteșug. Aici includem și atragerea turiștilor și a pietrenilor mai aproape de istoria Neamțului; cunoașterea producătorilor și meșterilor locali și crearea unei legături între cultura locală și produsele alimentare și nu în ultimul rând promovarea comunităților din Neamț, cultura gastronomică și mișcarea în natură.

De ce gastronomie și meșteșuguri?

Alexandra: Credem că primele lucruri care ne trec prin minte când vine vorba de Neamț sunt: Ceahlăul, Cheile Bicazului și Lacul Bicaz, Zimbrăria Dragoș Vodă și lăcașurile de cult.

În căutarea noastră de a petrece timp în natură, am descoperit multe locuri frumoase și majoritatea sunt în sate. Tot acolo sunt și producătorii, cei de la care luăm legume proaspete (roșia cu gust și miros specific).

Când am început organizarea primului brunch, acum 2 ani, am petrecut o zi sau două pe drumuri. Am mers la producători și-am stat de vorbă cu ei. Acolo, în halele, serele și curțile lor, am creat conexiunea cu ei: am aflat multe despre conservarea fructelor, despre tipuri de roșii, despre ce înseamnă producție bio și despre provocările lor de zi cu zi. Acela a fost momentul când ne-am dat seama cât de important este să ne apropiem mai mult de producția locală.

Evenimentele noastre nu numai că adaugă o dimensiune nouă gustului, ci și educă și încurajează o legătură mai profundă între consumatori și producătorii locali, promovând astfel o comunitate alimentară sănătoasă și sustenabilă.

Ce tip de evenimente ați organizat până în prezent?

Ana Maria: De-a lungul celor 3 ani de activitate, am facilitat întâlnirea dintre consumatori și producătorii locali, aducându-i într-un cadru autentic și prietenos. Participanții la brunch-urile și ospățurile noastre se bucură de deliciile pregătite de Chef Giovanni, dar au și oportunitatea de a interacționa direct cu producătorii.

Atelierele din cadrul evenimentelor au fost foarte apreciate, așa că am hotărât să ne îndreptăm atenția și către meșteșuguri.

În februarie anul acesta, am organizat primul atelier. Am meșterit în lut, cu Ionela Lungu, într-o locație superbă: mansarda Florăriei Clipa. Am petrecut câteva ore vorbind despre istoria clădirii, despre meșteșuguri și am modelat în lut. A fost terapie pură.

Ce invitați aveți în general în vizor? Ce fel de oameni vă inspiră?

Alexandra: Nu avem o tipologie anume. Putem spune doar că invitații trebuie să fie persoane curioase și deschise. Asta vine la pachet cu munca pe care o depun ei în spatele producției și cu dorința de a afla și ei mai multe despre consumatori.

Pentru că, de obicei, la brunch-uri, invitații (producătorii, meșterii) sau gazdele vor să-și spună povestea.

Cât despre ce fel de oameni ne inspiră, aceștia sunt atât din plan local, cât și din zone precum Transilvania. Vorbim despre oameni creativi, dornici să producă schimbare de orice fel și care pun umărul la treabă. Oameni care atunci când văd o problemă, caută să o rezolve.

Cum ați defini participanții evenimentelor marca Rock a Bite? Vă adresați unui public anume?

Ana Maria: Publicul este extrem de diversificat; vorbim despre familii cu copii mici sau grupuri de prieteni. De obicei sunt persoane dornice să își petreacă timpul liber explorând gusturi noi, locuri și oameni.

Noi ne concentrăm pe crearea unui cadru relaxant și educativ, care să inspire și să conecteze participanții la cultura și gastronomia locale.

Se anunță o vară lungă. Care sunt următoarele evenimente în pregătire?

Alexandra: Pentru următoarea perioadă avem în plan organizarea a două ateliere de meșteșug pe care încă le definitivăm. În plus, ne dorim să organizăm cel puțin un brunch în această vară.

Țineți aproape de noi, pentru că vom oferi mai multe detalii în curând!

Enumerați trei motive pentru care ar trebui să nu lipsim de la un eveniment Rock a Bite!   

Ana Maria: Primul ar fi petrecerea timpului liber într-un mod diferit. La evenimentele noastre uiți de telefon, devii curios și implicat în cadrul atelierului și te bucuri de socializare. Al motiv e că savurezi delicii culinare pregătite cu grijă și pasiune de producătorii locali și de chef Giovanni. Și nu în ultimul rând, ai șanse să înveți un nou meșteșug.

Cel mai frumos lucru pe care l-ați realizat prin acțiunile voastre este …?

Alexandra: Conexiunea consumator – producător. Asta e cel mai frumos lucru pe care îl realizăm. Roșiile de la Grădina cu Legume Nisiporești au călătorit până la Cincșor, la un eveniment ZOF Retreats. Cătina lui Bicu este HIT la fiecare eveniment organizat de noi. Prietenii noștri de la Il Viaggio au făcut un ceai de cătină delicios. Liviu Mihăilă, producător de legume, ne-a confirmat dublarea comenzilor, în urma evenimentului organizat la ei, în toamnă. Toate acestea s-au întâmplat în urma brunch-urilor Rock a Bite și credem că vin ca un răspuns și la întrebarea legată de invitații pe care îi avem. Ce poate fi mai frumos decât să vezi că experiența gastronomică și culturală reprezintă un real succes, dar că efectele evenimentului se văd și resimt și după?!

Interviu realizat de
Oana-Talida COZMA