Cafeneaua culturală

Vacanțele Muzicale în gura lumii – Arc peste timp – ecouri ale festivalului adunate de la participanți

Ce și cum se lucra la cursurile de măiestrie?

Studenți și profesori, deopotrivă, au fost zeci de ani – pe parcursul a trei, două sau o săptămână, atât cât au durat, în diferitele lor perioade Vacanțele muzicale – umăr lângă umăr, construind împreună lumea muzicală a zilelor de azi. Iată și câteva impresii culese de prin presa vremii, de la participanți, profesori și studenți.

„Cursurile de măiestrie asigură studenților posibilitatea studiului concentrat, ceea ce impune o anumită intensitate, dar într-o atmosferă mai relaxată, mai proprie creației, dincolo totuși de acea relație didactică de profesor-student” (prof. Frederich von Hausseger, contele venit din Germania Federală pentru a conduce trei ani consecutiv cursuri de măiestrie)

„Este necesar, atunci când urmărim eficiența educației muzicale, să facem o distincție între ascultător și auditor. Mulți ascultă, dar nu tot atâția ascultă muzical. Mulți aud, dar nu toți înțeleg. În sfârșit, mulți înțeleg, dar nu toți gustă. Școala este instituția de bază în care se începe formarea tinerilor. Prin realizarea obiectivelor înscrise în  scopul  predării muzicii în școală, cred că este bine să se aibă în vedere nu atât latura informativă, cât mai ales cea formativă. Activitățile de intonare și audiție trebuie să predomine în educația muzicală, deoarece acestea formează gustul estetic și pot da prilejul unei intense trăiri emoționale.” (Rodica Rafai, studentă în anul II, muzicologie,Conservatorul „Gheorghe Dima” din Cluj, părere exprimată la simpozionulstudențesc cu tema „Rolul muzicii în educarea tineretului”, iulie 1978)

„La cursurile de compoziție pe care am avut bucuria să le conduc încă de la înființare, studenții au posibilitatea să cunoască aspecte noi, teoretice și practice, ale gândirii muzicale românești și străine. Analize și audiții de lucrări recente se îmbină cu explicarea unor noi metode  de cercetare, care pun în lumină realități nebănuite, chiar și în creația marilor clasici.” (academician Ștefan Niculescu, în materialul intitulat „Triptic lângă Euterpe”, iulie 1978)

„Eliberați de rigorile de studiu ale anului universitar, am găsit în Piatra-Neamț atmosfera și cadrul în care dezbaterile au fost mai libere, iar incursiunile în câmpul cercetării muzicologice, mai spectaculoase. Moldovenii au fost gazde primitoare, calde, pentru cei veniți din cele trei metropole ale muzicii românești – Iași, București și Cluj-Napoca. Ei au creat condițiile de spațiu și cele tehnice pentru ca desfășurarea cursurilor să fie impecabilă. Mai ales că la catedră (într-un mod pedant spus) s-au întrecut în a da învățăceilor, din mediul celor adânc înrădăcinați în pământul acestei arte, personalități ale vieții muzicale românești. Compozitorul Ștefan Niculescu apărând în postura la fel de constructivă a profesorului și muzicologului, ne-a făcut să uităm de ritmurile obișnuite ale orelor de curs în încleștarea intelectuală (de o deosebită tensiune a participării) cu lucrări de o remarcabilă importanță pentru traiectoria viitoare a muzicii simfonice. (…) Același interes deosebit l-a suscitat pentru noi, studenții la compoziție și muzicologie, analiza operei «Iona» a lui Anatol Vieru, refăcută sub ochii noștri, cu migală și răbdare, de compozitorul însuși. La aceste lecții de înaltă școală muzicală cu greu se putea lipsi sau rămâne pasiv.” (Carmen Maria Cîrneci, studentă în anul III, compoziție, la Conservatorul Ciprian Porumbescu” din București, în revista „Ateneu”, septembrie 1978)

Cum au fost văzute și simțite Vacanțele Muzicale

„Am văzut Vacanțele Muzicale de la Piatra-Neamț după ce de șase ori auzisem de ele. Mi-a plăcut să văd participarea locuitorilor din Piatra-Neamț la concertele Vacanțelor. M-a bucurat să văd râvna profesorilor și studenților care s-au întâlnit de bună voie ca să pregătească anul școlar în vacanță, punând astfel împreună ceea ce pare incompatibil. Această manifestare este unică în țara noastră.” (Anatol Vieru, iulie 1978)

„O copioasă și plăcută experiență aceste Vacanțe Muzicale! Ceea ce promite să facă din Piatra-Neamț orașul muzical al verilor noastre. Mai întâi, sunt niște bune gazde care au la inimă cultura. Biblioteca și teatrul – care nu e altul decât Teatrul Tineretului, cel știut peste hotare – sunt puse în drum, oricum te-ai întoarce. Paradoxal, cetatea are toate șansele să ajungă locul de perfecționare în gustul și deprinderile muzicii contemporane – un fel de Darmstadt românesc – ea neavând, deocamdată, o instituție de muzică anume. Orchestre, cântăreți și dirijori vin de la Iași, profesori tot din județul vecin și de la București. Are, în schimb, pe acel vino-încoace moldovenesc, un bun simț al localnicilor care te ispitește să revii cât de curând, odată ce ai călcat pe acolo.” (Fragment din materialul intitulat Vacanțe Muzicale la Piatra-Neamț, apărut în „România literară” din 2 august 1973)

„Este știut – dar poate ar trebui reamintit – faptul că Vacanțele Muzicale de la Piatra-Neamț reprezintă o manifestare unică la noi în țară. Similare cursurilor de vară înființate de mult timp în diferite țări de mare tradiție, Vacanțele înseamnă materializarea unei idei remarcabile absolut necesare culturii românești, inclusiv, desigur, învățământului muzical universitar.” (academician Ștefan Niculescu)

„Vacanțele muzicale nu reprezintă numai o acțiune generoasă, ci, implicit, ilustrează concepția noastră despre educație, o concepție profund umanistă.” (George Pascu, muzicolog și compozitor)

„Zilele pe care am avut norocul să le petrec la Piatra-Neamț, în tovărășia muzicienilor de la Conservatoarele din Iași și București, împreună cu publicul atât de atent și de călduros de aici, constituie o importantă și fericită experiență în viața mea de om și de artist. (Roman Vlad, compozitor)

 „Lecțiile savante ale compozitorului Ștefan Niculescu au strâns în jurul lor toată suflarea activă a Vacanțelor de la Neamț – studenți, profesori, compozitori, interpreți și muzicologi – animându-se în dezbateri instructive. Și, din nou, eficiența a prevalat asupra teoriei. Demonstrația a constat în crearea unei compoziții colective structurată pe logica celor patru sintaxe, care au fost obiectul analizelor lui Ștefan Niculescu. La citirea de către Orchestra Conservatorului ieșean dirijată de Corneliu Calistru, compoziția semnată de patru bucureșteni (Corneliu Cezar, Lucian Mețianu, Octavian Nemescu și Ștefan Niculescu) și de trei ieșeni (Sabin Păutza, Vasile Spătărelu, Anton Zeman) s-a arătat mai mult decât o singulară experiență românească și a intrat în atenția Radioteleviziunii pentru o eventuală includere la un concert dezbatere.” („Actualitatea muzicală”)

„Am venit cu mare drag la Vacanțele Muzicale de la Piatra-Neamț. Cânt pentru prima dată la această prestigioasă manifestare culturală. Am mai cântat la Piatra în stagiunea muzicală permanentă, cu Mihaela Spiridon. Am auzit foarte multe lucruri bune despre Vacanțe, lucru care m-a determinat să-mi doresc foarte mult să cânt pe scena festivalului acesta. Iată că acum am reușit. Așteptările legate de ceea ce se întâmplă aici mi-au fost confirmate. Locul, acest centru istoric, Piața Turnului cum o denumesc cei de aici, este încântător. Chiar am avut senzația că mă aflu într-un mic orășel din Germania unde se organizează ceva apropiat. Loc deschis, aerisit, vestigii istorice la un pas de scenă, lume destinsă. M-am simțit minunat.” (Cristina Anghelescu, violonistă)

„Am mai fost prezenți în programele Festivalului la alte trei ediții. Ca de fiecare dată, experiența trăită la Vacanțele Muzicale a fost una deosebită. Cadrul natural al împrejurimilor, entuziasmul organizatorilor, setea de muzică bună a publicului, toate acestea ne-au ajutat să oferim spectacole care, cred, au rămas în memoria afectivă a oamenilor. Așa cum și noi ne aducem aminte cu plăcere de Piatra-Neamț și să răspundem imediat invitației, atunci când apare.” (Voicu Enăchescu, inițiator, manager și dirijor al Corului de cameră „Preludiu”)

„Piatra-Neamț este un oraș superb și curat, cu împrejurimi pline de poezie, cu oameni ospitalieri și de toată isprava. Ani de zile am oglindit la T.V.R. acest Festival, cunoscându-i astfel pe mulți dintre cei care s-au ocupat de destinele «VACANȚELOR MUZICALE»: Constantin Potângă, Gheorghe Bunghez, Cornel Nicoară, Horia Alupului. Cu mare plăcere mi-aduc aminte și astăzi de zilele petrecute acolo.” (Luminița Constantinescu, muzicolog, jurnalist de televiziune)

„Sunt pentru a treia oară la Vacanțe Muzicale și mi-e drag să vorbesc despre asta. Prima participare s-a datorat tot domnului Coresi, iar a doua oară am venit invitată de maestrul Spiess. Acest festival se numește Vacanțe Muzicale. Ai fi zis că vii aici să te odihnești, să te plimbi, eventual să umbli cu telecabina, să te duci prin pădure, să admiri natura, că doar suntem în vacanță!… Anul acesta, Vacanțele au fost mult mai solicitante decât celelalte două ediții precedente. Asta pentru că anul acesta am fost și membră a juriului la concursul de canto, am și regizat toate spectacolele de la Vacanțe, am făcut puțină lumină, puțină culoare. Am avut și spectacolul de la clasa de operă. Muncă multă. Dar nu spun toate astea pentru a mă plânge. Mi-a făcut o mare plăcere să muncesc la Vacanțele din 2009. Deși a fost o muncă extenuantă, eu m-am simțit bine, m-am simțit importantă să fiu adusă pe scenă, să primesc flori, să primesc diplomă, să fiu invitată ca un om de seamă, deși eu sunt un om comun ca foarte multă lume. Vacanțele mi-au dat un motiv în plus de a mă simți, fie și pentru câteva zile, cineva. Pentru asta vă mulțumesc, vouă organizatorilor, foarte mult.” (Cristina Cotescu, regizor de operă)

„Mă bucur de două ori. O dată că s-a putut realiza ediția a XXXVIII-a – știu foarte bine că era în pericol să nu se mai organizeze – și mă bucur foarte mult că am ajuns la final. Apoi, mă bucur și pentru mine că am putut să fiu aici în toată perioada, să urmăresc, așa cum am făcut-o de fiecare dată când am avut timpul și disponibilitatea să urmăresc din interior și din exterior, din public, festivalul. Se știe foarte bine că aceste Vacanțe nu au fost gândite ca un festival. Faptul că a devenit un festival, chiar unul internațional, se datorează muncii celor care au conceput programul, celor care au avut grijă de toate detaliile pentru a duce la bun sfârșit această aventură. Gândindu-mă la nivelul la care s-a ajuns acum, pot să spun că Vacanțele muzicale la Piatra-Neamț au devenit ele însele o adevărată instituție. Sau ar trebui să devină o instituție. Așa cum sunt în lume marile festivaluri.” (Vasilica Stoiciu Frunză, pianistă, muzicolog, profesor universitar)

„O mare surpriză am avut la spectacolul nostru de la Vacanțe muzicale: numărul mare de spectatori care au umplut spațiul din aer liber și care, ulterior, după începerea ploii, ne-au urmat în sală! Nu ne așteptam la un asemenea succes la public. Ne bucură faptul că, la rândul nostru, am reușit să facem și noi o surpriză plăcută. Am simțit că publicului i-a plăcut ceea ce am prezentat noi. Un public cald, alături de artiști, așa cum ne dorim să avem pe oriunde mergem.” (Constantin Răileanu, inițiatorul și managerul formației „Anton Pann”)

„Mulțumesc Piatra-Neamț și organizatorilor Festivalului Vacanțe muzicale pentru o seară atât de frumoasă și plină de energie extraordinară! Un public INCREDIBIL!!! Plec spre casă profund emoționată și port în suflet experiența unei întâlniri de grație: o legătură artistică și sufletească minunată cu Maestrul Valentin Doni! Sunt fericită că l-am întâlnit și am putut cunoaște sentimentul de a cânta liber, fără a ieși din ceea ce au scris compozitorii! Se întâmplă rar și tocmai de aceea sunt momente extrem de prețioase! Un mare dirijor și un om de mare calitate umană!” (soprana Irina Iordăchescu)

„E unul dintre cele mai vechi Festivaluri din România și, noi, nemțenii, trebuie să-l menținem.Avem la Piatra-Neamț condiții, avem și oameni și spirit și ar fi mare păcat să nu se țină un așa eveniment care vibrează la nivel național. Și, da, este cel mai frumos loc, dar și cel mai înspăimântător, să cânt acasă. Transmit publicului nemțean că și eu îi iubesc, este publicul meu preferat, de câte ori revin în România abia aștept să cânt acasă și sper să ne revedem cât mai des!”(pianistul Daniel Ciobanu)

„Poate că un merit egal cu artiștii îl au și spectatorii. Oameni frumoși, chiar curajoși pentru că nu s-au lăsat speriați nici de ploaia de peste zi și nici de riscul ipotetic inerent al altor rafale de ploaie și au umplut piațeta din fața Primăriei cu dorința lor de a fi parte din ediția din acest an a acestui festival care a devenit un meritoriu brand al orașului, al județului. Adulți și tineri, chiar persoane aflate la vârsta senectuții (pe undeva l-am remarcat și pe profesorul Gheorghe Bunghez, fost, printre altele, director la TT), profesori, actori de la TT, soliști, instrumentiști, pictori, artiști din diverse alte domenii, judecători, preoți, avocați dar și practicanți ai altor meserii au fost aseară acolo, să-și ia doza de frumos pentru suflet. Și, cu siguranță, a meritat.” („Vestea”, după seara de deschidere a ediției a XLIII-a)

„Ne bucurăm că suntem aici, de altfel este pentru prima dată când venim la Piatra-Neamț. Și, deși este luni, este în timpul săptămânii, nu ne-am așteptat să fiți în număr atât de mare. Suntem cu sânge românesc în vene și este nevoie de acest public românesc, de fuziune, să le transmitem folclorul copiilor noștri, tinerei generații care nu trebuie să uite niciodată de tradiții Vă mulțumim!” (Alex Calancea, de pe scena Festivalului)

„Dans energic, telefoane aprinse, ritm, aplauze, atmosferă extraordinară! Concert extrem de așteptat la Piatra-Neamț, în a doua seară (memorabilă) a Vacanțelor Muzicale: Lupii lui Calancea și Surorile Osoianu. Lume fericită, care a dat altă dimensiune Curții Domnești, parcului, scării care urcă în turnul lui Ștefan: neîncăpătoare. (…) Un spectacol cum a fost cel oferit miilor de pietreni nu poate fi povestit, nici descris decât în puține cuvinte: «fantastic» și «extraordinar», dar trebuie trăit și simțit, cu valul de emoții și cu starea pe care numai muzica adevărată, care ajunge la suflet, o poate crea. Felicitări organizatorilor pentru inspiratele alegeri!” (Ziarul „Atitudinea)

„Chiar și în fața ploii torențiale care s-a abătut asupra orașului, iubitorii muzicii și-au înfruntat confortul și s-au adunat pe platoul Curții Domnești, unde a avut loc evoluția ansamblului de acordeoniști condus de talentatul Eugen Negruța, cunoscut sub numele de «Accordion Band». Solistele Cristina Scarlat și Adriana Babin (nai) au adus o notă specială serii, adăugând un farmec aparte interpretărilor muzicale. Neînfrânți de capriciile vremii, spectatorii au ținut atmosfera muzicii, iar talentul și pasiunea artiștilor au fost la înălțime. Vacanțele Muzicale și-au demonstrat din nou importanța lor în peisajul cultural al județului Neamț, reușind să aducă arta muzicală la un nivel superior și să adune într-un loc pasionați de muzică, indiferent de capriciile vremii.”(„Stiri Neamț”)

„Mulțumesc mult Piatra-Neamț! Mulțumesc pentru invitația de a participa la Festivalul Vacanțe Muzicale! A fost o sărbătoare acest concert, plină de emoții frumoase, de valoare, cu mult suflet și din suflet. Mulțumesc publicului cald, select și sincer. Mulțumesc și trupei Angry Band pentru profesionalism și dăruire! Să ne revedem cu bine!” (Natalia Barbu)

„Mulțumim, Piatra-Neamț! Am avut parte vineri de un public excepțional! Felicitări pentru că păstrați și duceți mai departe tradiția Vacanțelor Muzicale de la Piatra-Neamț!” (Ștefan Bănică jr.)

Autor articol: Valentin ANDREI