Ani de liceu

Acreditările Erasmus+ sau continuitatea pe termen lung a accesului la mobilități europene

În anul școlar 2021-2022 a început noul Program Erasmus+, aferent exercițiului bugetar 2021-2027. Marea noutate a noului program o constituie asigurarea continuității accesului la finanțare pentru școlile care prezintă un program pe termen lung de internaționalizare a activităților sale educaționale. În acest scop, au fost organizate de Agenția Națională sesiuni de acreditare pentru școlile interesate să desfășoare în mod constant proiecte de mobilități. Colegiul Național „Calistrat Hogaș”, din Piatra-Neamț, a răspuns apelurilor de selecție în vederea acreditării pentru două tipuri de mobilități: cele din Domeniul Educației Școlare și mobilitățile în Domeniul Educației și Formării Profesionale. Întrucât ambele aplicații au fost aprobate de Agenție, în perioada 1 septembrie 2022-30 noiembrie 2022, s-au desfășurat activitățile aferente primului an de acreditare.

În ceea ce privește Acreditarea în Domeniul Educației Școlare, tema proiectelor din primul an a fost reprezentată de Managementul sustenabil pentru cursurile structurate dedicate personalul didactic și de Mediu și sustenabilitate pentru mobilitatea grupului de elevi. Prima activitate organizată a fost mobilitatea de grup a elevilor, desfășurată în parteneriat cu Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium Hungary și European School of English Malta. 10 elevi de la liceul nostru, aflați în clasele a X-a și a XII-a, însoțiți de doi profesori, s-au aflat în perioada 14-25 martie 2022 la școala gazdă din St. Julian – Malta pentru un program de educație pentru mediu care s-a dovedit foarte bine structurat și dens.

Un moment important în implementarea planului de internaționalizare al școlii noastre l-a reprezentat asumarea rolului de gazdă pentru o mobilitate de grup a elevilor dintr-o școală spaniolă, de asemenea, deținătoare a unei acreditări Erasmus. Astfel, la începutul lunii iunie 2022, am fost oaspeții unui grup de elevi și profesori de la Institut Olivar Gran din Figueres, împreună cu care au fost organizate activități de învățare a limbii franceze prin tehnici dramatice.

Cursurile europene structurate pentru personalul școlii au luat startul în vacanța de vară. Grupul țintă al acestui an de acreditare a fost reprezentat de personalul de conducere – directori, membri CA și membrii CEAC. Prima activitate de formare, „Educație pentru mediu: învățând și acționând pentru un viitor mai bun”, a fost găzduită de Europass Teacher Academy Helsinki, Osaamistehdas workshop (Knowledge Factory workshop) din Helsinki, Finlanda. În perioada 8-13 august 2022, profesorii Petruța Lostun, Codruta Monica Secară și Georgeta Steliana Balaban au reprezentat CA și CEAC la această activitate de formare europeană.

Cel de-al doilea curs, la care s-a participat cu doi reprezentanți din școală, respectiv Mihaela-Cătălina Tărcăoanu – director adjunct și Camelia-Nina Sava – membru CEAC, a fost „Managementul stresului prin activități în aer liber”, furnizat de FU International Academy. Cursul s-a desfășurat în perioada 15-19 august 2022, la Puerto de la Cruz, Spania. Cea de-a treia activitate de formare accesată a fost “Leadership și management în școli”, desfășurată în perioada 10-15 octombrie 2022, la Florența, în Italia. La această activitate, organizată în parteneriat cu furnizorul Europass Teacher Academy, a participat directorul instituției, doamna Brîndușa Andrei. Rolul acestor activități de formare a fost acela de a permite achiziționarea de informatii, abilitati și competențe, resurse și know-how necesare la nivel instituțional.

Titlul proiectului din cel de-al doilea an de acreditare, care a debutat deja la 1 iunie 2022, este Școala integrativă. Acesta este contextul în care s-a desfășurat o nouă mobilitate de grup a elevilor, centrată pe utilizarea tehnicilor dramatice pentru învățarea limbii franceze. La activitățile găzduite în perioada 25 septembrie – 2 octombrie 2022 de Institut Olivar Gran din Figueres, Spania au participat cei 10 elevi care fac parte din Clubul de teatru francofon SCENIC, însoțiți de coordonatorul clubului, prof. Alina Baluș și de prof. Petruța Lostun.

În ceea ce privește Acreditarea Erasmus în Domeniul Educației și Formării Profesionale, aceasta a permis colegiului nostru să organizeze două tipuri de activități: mobilități pentru stagiari VET, de care au beneficiat 24 de elevi de la clasele a XI-a matematică-informatică, precum și 3 mobilități de participare la cursuri structurate pentru personalul VET. Cele 90 de ore de practică în domeniul Informatică – web design, le-au adus elevilor participanți competențe profesionale specifice domeniului de formare propus de proiect: web design.

Activitățile de formare dedicate profesorilor VET (Informatică/ TIC) au avut teme interesante, relevante pentru îmbunătățirea formării în specialitate a elevilor de la clasele de profil. Astfel, cursul „Introduction to Coding and Robotics with Arduino”, organizat de Europass Teacher Academy în perioada 25-30 iulie 2022 la Split, în Croația, a fost absolvit de prof. Zaharia Mihaela-Alina. Cel de-al doilea curs, „Wordpress”, găzduit de FU International Academy în perioada 12-16 septembrie 2022, în Puerto de la Cruz, Spania, a avut drept beneficiari pe doamnele profesoare Mîndru Mariana și Zaharia Mihaela-Alina. Aceste cursuri de formare au permis profesorilor care predau discipline de specialitate la clasele de matematică-informatică să îmbunătățească atât programele școlare de opțional, cât și resursele metodologice și tehnicile de lucru pentru activitățile de predare-învățare-evaluare.

În continuare, atât pe pacursul anului școlar curent, cât și pe durata următorilor ani de acreditare, Colegiul Național „Calistrat Hogaș” va folosi oportunitățile oferite de cele două acreditări pentru a se conecta la prioritățile tematice europene și pentru a-și optimiza demersurile educaționale în acord cu acestea.

Autor articol: Prof. Petruța LOSTUN

Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conținutul informației.