Pastila de cultură

CRONICA DE FILM

„Colectiv“, în drum spre Oscaruri

În fiecare an, un comitet de selecție, alcătuit din critici numiți de Centrul Național al Cinematografiei, desemnează filmul românesc care urmează să ne reprezintă țara la Premiile Academiei Americane de Arte și Științe Cinematografice (faimoasele Oscaruri) – mai precis, la secțiunea „Cel mai bun film într-o limbă străină“, redenumită în 2020 „Cel mai bun lungmetraj internațional“.

În octombrie, comitetul de selecție de anul acesta a decis ca propunerea României să fie, pentru prima dată în istoria înscrierilor cinematografiei autohtone la Oscaruri, un film documentar: „Colectiv“, o coproducție România-Luxemburg, în regia apreciatului cineast germano-român Alexander Nanau („Lumea văzută de Ion B.“, „Toto și surorile lui“). În plus, distribuitorii în SUA ai filmului „Colectiv“, Magnolia Pictures și Participant, și-au declarat intenția de a-l înscrie și la secțiunea „Cel mai bun lungmetraj documentar“, ceea ce ar crește șansele titlului de a fi nominalizat.

„Colectiv“, care a intrat și pe lista scurtă a Premiilor Academiei Europene de Film (categoria „Documentar european“), a avut premiera mondială în cadrul ediției 2019 a Festivalului de la Veneția (cel mai vechi festival de film al planetei), fiind apoi selecționat și premiat în numeroase alte festivaluri importante din întreaga lume. Coprodus de HBO Europe, filmul poate fi vizionat de români pe platforma de streaming HBO GO.

După cum sugerează titlul, documentarul pornește de la incendiul izbucnit în clubul bucureștean Colectiv în seara de 30 octombrie 2015, când 27 de oameni au fost uciși, iar alte 180 de persoane au fost rănite. Însă Nanau nu s-a oprit aici. „Colectiv“ este un documentar de investigație, al cărui autor nu adoptă maniera Michael Moore, alegând să rămână în spatele camerei de filmat și să amplifice astfel impactul subiectului abordat.

Investigația este purtată de jurnalistul Cătălin Tolontan și de colegii săi de la „Gazeta Sporturilor“, care urmăresc să dezvăluie modul în care sistemul de sănătate din România a permis – dacă nu chiar a provocat – moartea a 37 de tineri ieșiți în viață din flăcările de la Colectiv. Tolontan și ceilalți reprezintă un echivalent local și actual al jurnaliștilor Carl Bernstein (interpretat de Dustin Hoffman) și Bob Woodward (Robert Redford) din clasicul „Toți oamenii președintelui“, regizat de Alan J. Pakula. Iar investigația ziariștilor români, motivată – după cum Nanau ține să reamintească în momentele-cheie – de catastrofa din toamna lui 2015 și transpusă cu măiestrie pe ecran, transformă „Colectiv“ într-un film captivant, ce nu ar trebui ratat. Un film despre eterna luptă pentru dreptate într-o lume strâmbă.

Autor articol: Mihai FULGER