Ani de liceu

Concursul național de interpretare pianistică, chitară clasică, teorie muzicală „Carl Czerny”

Liceul de Arte „Victor Brauner” a fost, în perioada 9-17 februarie 2023, gazda Concursului Național de interpretare pianistică, chitară clasică, teorie muzicală „Carl Czerny”, ajuns la ediția a XXXII-a. Concursul, care se adresează elevilor din școli și licee vocaționale, a avut în acest an trei secțiuni: pian, chitară și teorie muzicală.

Liceul de Arte „Victor Brauner” a fost, în perioada 9-17 februarie 2023, gazda Concursului Național de interpretare pianistică, chitară clasică, teorie muzicală „Carl Czerny”, ajuns la ediția a XXXII-a. Concursul, care se adresează elevilor din școli și licee vocaționale, a avut în acest an trei secțiuni: pian, chitară și teorie muzicală.

Eu nu am participat la acest concurs, dar pentru că i-am văzut pe colegii mei pregătindu-se, cu atâtea emoții, mi-am zis că n-ar fi rău să scriu despre  concurs, despre colegii mei, despre profesorii cu care se pregătesc elevii.

Cu ce să încep? Cu începutul.

Prin amabilitatea doamnei  conf. univ. dr. Mihaela Spiridon, cea care a inițiat acest concurs cu peste trei decenii în urmă, am primit răspunsuri la câteva întrebări. Iată ce-am aflat:

– Concursul a fost conceput ca o oportunitate pentru elevii claselor de pian de la Liceul de Arte Piatra-Neamț. Deoarece, în acea perioadă, numărul competițiilor de profil era destul de restrâns, am considerat că trebuie sa acordăm o șansă tinerilor pianiști de a apărea pe scenă și a se confrunta între ei.

La prima ediție au participat 48 de elevi, la secțiunea pian.

Dacă vom compara cu numărul de concurenți din acest an (peste 300) putem spune că acest concurs a crescut precum Făt-Frumos din poveste.

Am mai aflat că pe parcursul celor 32 de ediții, 10 dintre câștigătorii Marelui Premiu au fost elevii doamnei profesor Mihaela Spiridon. Printre ei, și celebrul Daniel Ciobanu, care a obținut Trofeul în ediția a XIV-a, în anul 2005. Frumos palmares!

Am mai vrut să aflu, de la doamna conf. univ. dr. Mihaela Spiridon,  ce părere are despre integrarea altor secțiuni: chitara (în 2022) teoria muzicală (în 2023). Desigur, am vrut să aflu și câteva impresii despre ediția de anul acesta.

– Faptul că s-au adăugat încă două secțiuni și că arealul geografic de unde vin concurenții s-a lărgit considerabil, oferă manifestării prestigiu și grandoare. Pot afirma că, după perioada grea de pandemie, în care cursurile s-au desfășurat mai mult online, am remarcat că tinerii interpreți nu și-au pierdut interesul pentru muzică. Am avut plăcerea să ascult copii foarte talentați și nutresc speranța ca edițiile viitoare nu vor fi cu nimic mai prejos decât aceasta.”

Pentru că noutatea ediției din acest an a fost Secțiunea de teorie muzicală, la care au participat 140 de elevi, de la clasa I până la a XII-a, am vrut să aflu mai multe detalii despre aceasta. I-am adresat câteva întrebări doamnei Cristina Ioana Ciobanu, profesor T.S.D. (Teorie, Solfegii și Dicteu), care, prin răspunsurile oferite, ne arată că Teoria muzicală nu este un „bau-bau”.

– La ce vârstă începe studiul teoriei muzicale?

– La 6-7 ani. E bine ca elevul să poată procesa cât de cât informația primită. De asemenea e bine să știe și să scrie și să citească, măcar literele de tipar.

Teoria muzicală se poate studia prin joacă? Da, teoria muzicii se poate învăța prin joacă, iar noi, profesorii de specialitate, chiar facem acest lucru. Mai ales la clasele mici trebuie să te joci… Dar la baza jocului didactic muzical stau, totuși, anumite legi și noțiuni teoretice. Ca la orice joc, de altfel.

– Se poate face performanță la un instrument fără teorie muzicală?

– Înainte să răspund la această întrebare, reiau ce am spus mai devreme… Poți juca un joc dacă nu-i cunoști regulile și nu ai toate piesele? Ei bine, nu! Marii compozitori și instrumentiști din toate timpurile au studiat Teoria muzicii pe lângă Armonie, Forme, Istoria Muzicii, Teoria instrumentelor, Orchestrație, etc. Până la un punct poți performa și fără toate astea. Elevii de clasele primare pot memora și interpreta pe scenă anumite lucrări muzicale, dar le învață imitație după profesor. Un elev nu poate descifra singur o partitură pentru că nu știe scris-cititul muzical. E păcat să urmezi o școală de muzică și la final să nu știi ce cânți…

Este importantă participarea la concursuri de specialitate? De ce?

Motivația e importantă. Ca profesor încerci să-i atragi la oră prin tot felul de  jocuri și metode. Dar motivația pleacă și de-acasă. Este foarte importantă educația din familie. Dacă părintele nu e conștient de importanța cunoștințelor de orice fel, e greu să-l faci pe copil să te urmărească… Dar sunt și excepții. Elevi care prind drag și învață singuri… Dar aceștia sunt mai rari. Competitivitatea este importantă în viața copiilor chiar de la vârste fragede, atâta timp cât nu este dusă la extrem. Copiii trebuie învățați să fie competitivi, dar în spiritul fair play-ului. Participarea la diferite concursuri  de gen trebuie să fie un moment de sărbătoare, în primul rând. Participând la competiții, ei învață de mici să-și controleze emoțiile și să gestioneze acele momente în care nu iese totul perfect. Sunt pregătiți în timp pentru asta. Ei trebuie să știe că nu sunt roboți, ci oameni care au sentimente și trăiri de tot felul, că nimeni nu e perfect, dar tindem spre perfecțiune.

Așadar, Teoria muzicală nu e un „bau-bau”. Se poate învăța și prin joacă.

Mai multe despre acest concurs, ajuns la frumoasa vârstă de 32 de ediții, puteți afla accesând: https://www.facebook.com/ConcursCarlCzerny/

Organizatorilor, participanților, concurenților și premianților, FELICITĂRI!

Laureații T.S.D. – ediția 2023 a CONCURSULUI CZERNY, împreună cu profesoarele lor (de la dreapta la stânga): Cristina Ioana Ciobanu, Sînziana Olivia Zaharia, Elena Simona Țarină.

Anna RIVERA,
clasa a VI-a,  Muzică,
Liceul de Arte „Victor Brauner”, Piatra-Neamț