Pastila de cultură

CRONICA DE FILM – „3 km până la capătul lumii” și la doi pași de un premiu la Cannes

Am ajuns cu bine pe Coasta de Azur, pentru a 14-a oara, și sunt extrem de fericită de prezența românească, inclusiv în competiția oficială, după un an de pauză. Filmul lui Emanuel Pârvu, al treilea lung metraj ca regizor (căci este și un remarcabil actor, deși nu joacă în cel selecționat), căruia i-a co-semnat scenariul, alături de Miruna Berescu, producătoarea FAMart și directoarea de peste 20 de ani a Festivalului Anonimul, din Delta Dunării, unde se petrece o complexă poveste de familie, cu o iubire necondiționată și în cele mai complicate momente, când n-ar trebui să ne temem de gura lumii, dar trăim în mijlocul ei, este un exercițiu de măiestrie!

Castingul este strălucit și cu un trecut multipremiat: Laura Vasiliu, din „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, Palme d’Or-ul lui Cristian Mungiu, care tocmai a publicat o carte despre bunica lui, tradusă în franceză, cu o prefață de Nec Plus Ultra de pe Croazeta de cinema: Thierry Fremaux. La 17 ani după marea izbândă, pe 17 mai, în ediția 77, este proiecție în Palatul Festivalului, chiar înainte de grecul Yorgos Lanthimos și după Francis Ford Coppola. Ultranobilă companie de cineaști.

Apoi Bogdan Dumitrache, din „Poziția copilului”, al lui Netzer, cu un Urs de aur, la Berlinală, cu un joc deloc repetitiv, și formidabilul Valeriu Andriuță, de nerecunoscut față de rolul din „După dealuri”, de Mungiu, tot la Cannes, ca și Adrian Titieni, din „Bacalaureat”, al aceluiași multipremiat: Cristian Mungiu.

Și o prezență care-ți taie respirația: Alina Brezumțeanu (din „Metronom”), dar și Richard Borvnoczki, excelenți și la teatru, de la „Persona” la ea, la Jorgen din „Hedda Gabler”, la el.
Marea revelație este însă debutantul Ciprian Chiujdea (căruia îi dă replica o prezență déjà cunoscută, adolescenta sigură pe ea: Ingrid Micu-Berescu), pe care l-am descoperit în senzaționalul spectacol de dans „Cosmic Latte”, al lui Ștefan Lupu, prezentat în Undercloud-ul lui Chris Simion Mercurian.

Și apoi imaginea unui companion de cursă lungă a realizatorului, un ochi de un talent cultivat și care dă un plus de o mare intensitate: Silviu Stavilă, scenograf Bogdan Ionescu, care a adus noroc și savoir-faire și „Metronomului” și un editor de mare clasă, cu un montaj impecabil: Mircea Olteanu.

Să le ținem pumnii și să-l vedem la cinema!

Autor articol: Irina-Margareta NISTOR, corespondent de cinema, la Cannes