Ani de liceu

Programul ȘCOALA ÎNCREDERII – model de educație la HOGAȘ

Colegiul Național „Calistrat Hogaș” a fost selectat pentru a face parte din procesul „Școala Încrederii”, începând cu anul școlar 2022-2023, alături de alte 99 de școli din întreaga țară și de 2 organizații educaționale. Din județul Neamț mai este selectată o școală gimnazială. Au fost 276 de înscrieri. 

În perioada 20 august – 1 septembrie 2022 se va semna un acord de parteneriat, pentru a formaliza colaborarea. De asemenea, se va completa un formular administrativ cu datele actualizate ale anului școlar 2022 – 2023, se va completa un tabel cu datele de contact ale cadrelor didactice și ale personalului auxiliar și nedidactic, se va stabili calendarul activităților pentru anul școlar 2022 – 2023.

„Școala Încrederii” este un program dezvoltat pe baza modelului recunoscut și validat la nivel național și internațional de la Transylvania College, care include procesul Leader in Me, aplicat în peste 4.000 de școli la nivel internațional. Este inspirat din standardele românești ARACIP și cele britanice British Schools Overseas (BSO), cu integrarea rezultatelor reieșite din cercetarea continuă efectuată de o echipă de experți din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” în școlile participante. Procesul creează schimbarea în patru zone de dezvoltare: academic, leadership, wellbeing și educație globală.

Programul „Școala Încrederii” a luat naștere din pasiunea și dorința Ruxandrei Mercea (director Transylvania College, co-fondator Asociația Wellbeing Institute, facilitator Leader in Me), a lui Ciprian Ghișa (profesor de istorie, director la Transylvania College, co-fondator al Asociației Wellbeing Institute, facilitator în procesul „Școala Încrederii”, ofițer pentru examene Cambridge) și a Domnicăi Petrovai (psiholog clinician pr. și psihoterapeut, fondatoarea companiei Mind Education și a Școlii pentru Cuplu) de a readuce încrederea în școlile din România, prin schimbarea culturii organizaționale, prin leadership și prin dezvoltarea relațiilor sănătoase între toți membrii comunității.

Procesul aduce împreună trei piloni strategici: expertiza în educație (prin experiența Transylvania College), zona de psihologie (reprezentată de Mind Education) și mediul de business (catalizat de Impetum Group). 

Este nevoie de toate aceste componente – educația, suportul psihologic și implicarea comunității de business – pentru schimbarea profundă a modul în care se face educație, pentru transformarea societății românești. De asemenea, proiectul transformă experienţele de învăţare ale copiilor, prin schimbarea relaţiilor dintre elevi, profesori şi părinţi, din neîncredere în încredere, din critică şi respingere în acceptare, din dependenţă în autonomie, transformând astfel cultura organizațională din școli. 

Programul are ca fundament o cercetare în premieră, continuă, efectuată de o echipă de experţi din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai”, al cărei prim rezultat a relevat că lipsa încrederii între adulţi este una dintre principalele probleme existente în educaţie. În plus, proiectul aduce familia ca focus pentru o dezvoltare sănătoasă a copiilor. Părinții primesc instrumentele necesare să învețe cum să fie bine cu ei înșiși, iar atunci când adulții de acasă sunt bine, copiii sunt bine și acasă și la școală.

Căror nevoi fundamentale din școală se adresează programul?

· nevoia de încredere și siguranță în relații;
· nevoia de grijă;
· nevoia de excelență și performanță;
· nevoia de colaborare.

Procesul „Școala Încrederii” vizează colaborarea cu elevii, profesorii, părinții și întreg personalul școlii, printr-o abordare integrată pe toată durata implementării și în toate domeniile de acțiune. Școlile contribuie, astfel, la dezvoltarea întregii persoane: minte, trup, spirit și inimă.

Autor articol:
Maria Magdalena AXINTE