Inside CARMEN SAECULARE

Coca Bloos și Paul Chiribuță, invitații de onoare la Ziua Editurii Nona

Coca Bloos și Paul Chiribuță, invitații de onoare la Ziua Editurii Nona

În organizarea Centrului pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare“ Neamț, la Târgul de Carte „Libris“, ediția a XII-a, s-a desfășurat Ziua Editurii Nona. În prezența autorilor, au fost făcute referiri critice asupra celor mai recente cărți apărute la editura care aparține Centrului pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare“: FESTIVALUL DE TEATRU PIATRA-NEAMȚ, 1969-2019 (de Violeta Simina Moșu și Valentin Andrei), ARMONII STATORNICE – Antologie poetică (de Mihai Hanganu), DABADA, NUBANU ȘI PRIETENII LORTeatru pentru copii (de Miruna Grigoriu și Loredana Grigoriu).

De asemenea, publicul cititor a putut afla amănunte despre cel mai recent număr al Revistei de literatură și artă ANTITEZE, publicație editată sub egida Centrului pentru Cultură și Artă „Carmen Saeculare“ Neamț.

Invitații de onoare ai evenimentului au fost actorii Coca Bloos și Paul Chiribuță, doi dintre reprezentanții generației anilor ’70 și ’80, perioadă în care Teatrul Tineretului era considerat unul de prim rang, iar festivalul care se desfășura la Piatra-Neamț în aceeași perioadă era perceput drept cel mai important eveniment de acest fel la nivel național.

Cei doi importanți artiști au făcut referire la volumul FESTIVALUL DE TEATRU PIATRA-NEAMȚ, 1969-2019. În același timp, aflându-se în fața unui public care, acum câteva decenii, era prezent la fiecare spectacol al T.T., au făcut mărturisiri de suflet, rememorând anii de glorie ai instituției teatrale pietrene.

Coca Bloos: Nu vă închipuiți ce bucurie și ce emoție am avut când am fost sunată de către acel om care, alături de Edi Covali și Paul Findrihan, a fost eminența cenușie a Teatrului nostru drag, Teatrul Tineretului. Este vorba de Mircea Zaharia, care mi-a spus de o prezentare de carte. Această lucrare înseamnă mult, nu pentru noi, cei care facem parte din istoria povestită aici, în aceste pagini, ci pentru cei care nu au cunoscut timpurile în care noi am făcut cunoscut numele Teatrului Tineretului nu numai în țară, ci și peste granițele ei. Această carte, care poate fi considerată și un album, pentru condițiile grafice deosebite și pentru fotografiile din interior, este ca un instrument de propagandă culturală. (…) Am dat concurs, pe vremea când directorul Teatrului era domnul Bunghez, și am fost angajată aici. Acest Teatru a fost familia mea, aici se petreceau nunțile, botezurile, prieteniile. Iubirile mele aici au fost. În cei aproape nouă ani, cât am jucat aici, am căutat să mă ridic la nivelul acestui Teatru. Aici am învățat ce este Teatrul. Aici am învățat că Teatrul nu este un maidan, nu este un loc unde să îți reverși violența, agresivitatea, rumegușul strâns în tine.  

Paul Chiribuță: Piatra-Neamț este orașul meu, în care am crescut și m-am format. Cartea este importantă pentru acest peisaj cultural din Piatra, care a fost întotdeauna alimentat de oameni care au știu să creeze un climat propice performanței, pentru că performanță este ceea ce s-a întâmplat la Teatrul Tineretului în acei ani. Vreme de douăzeci și cinci de ani, Teatrul Tineretului a fost o locomotivă a teatrului românesc. Cu Teatrul Tineretului am fost prezenți la marile festivaluri europene care se desfășurau la vremea aceea. Dar, mai ales, am fost și organizatori ai acestui Festival de teatru care a fost cel mai important festival care se desfășura în România. Piatra era un oraș mai departe de București și, deci, mai departe de ochiul vigilent al cenzurii, fapt care a făcut posibil ca aici și nu în altă parte să se întâmple debutul lui Andrei Șerban, spectacole ale lui Penciulescu sau Andrei Șerban. Cartea reușește să aducă mărturie clară despre această epocă formidabilă pe care T.T. a traversat-o. (…) Mi-aduc aminte cu mare plăcere de vremea evocată și de colega Bloos, de barul «La șase sași», din subsolul teatrului, loc considerat drept spiritul viu al teatrului, în care puteai rămâne doar atâta vreme cât îi puteai pronunța corect numele. Era locul în care se întâmpla ca pe la unu noaptea să ne întrerupem și să urcăm pe scenă pentru a relua unele fragmente ale spectacolelor pe care le pregăteam. Cartea, mărturie a unei epoci minunate, vine să demonstreze ceea ce Penciulescu numea «solidatea efemerului». Rămânem în memoria oamenilor chiar dacă nu existăm decât în acea clipă, pe scenă. (…) Vă doresc să apucați vremurile în care actuala formă a Festivalului să devină la fel de importantă cum a fost cea prezentată în această carte.

La finalul prezentării monografiei FESTIVALUL DE TEATRU PIATRA-NEAMȚ, 1969-2019, Centrul pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare“ Neamț, printr-un scurt moment aniversar, l-a omagiat pe actorul Paul Chiribuță la împlinirea a cinci decenii de activitate teatrală.

Nu în ultimul rând, merită remarcată prezența, pe întreg parcursul acestei a XII-a ediții a Târgului de carte LIBRIS, a expoziției de pictură prezentată publicului de trei artiști plastici importanți ai urbei pietrene – Petru Diaconu, Arcadie Răileanu și Radu Cristian Macavei.

Autor articol: Valentin ANDREI