CRONICA DE CARTE – Continuarea Frumuseții prin Bucurie

În 2018, Manuel Vilas publica romanul care i-a adus cel mai mare succes – „În toate a fost frumusețe”, carte care a avut parte de 14 ediții în același an, fiind considerată un fenomen editorial de o sensibilitate și poeticitate aparte.

„Unde Ordesa” („În toate a fost frumusețe”, titlul original) se axează pe trecutul biografic al autorului. „Alegria” („Bucurie”, titlul original), ne pune față în față cu prezentul și cu viitorul unei vieți trăite de scriitor în modul cel mai simplu și autentic, dureros și consimțit. Felul candid prin care Vilas ne conduce prin existența lui cotidiană construiește o punte aproape invizibilă între cele două cărți, astfel că e foarte greu să delimitezi unde se sfârșește prima carte și unde începe a doua.

Într-un interviu acordat săptămânalului Observator cultural, Manuel Vilas mărturisea astfel:

„Filozofia noului roman este că durerea și suferința trebuie convertite, preschimbate în bucurie. Există două sentimente importante în acest roman: fericirea și bucuria. Eu aleg bucuria. Fericirea este o noțiune care are legătură cu accepțiunea socială dată succesului. Dar bucuria este întotdeauna privată, personală. Un om fără casă, care locuiește pe străzi, nu poate spune că este fericit. Dar el poate fi bucuros. Fericirea reprezintă succesul în viață. Bucuria este un sentiment intim, primitiv, atavic. Este o relație cu viața de dinaintea civilizației. De aceea, pentru mine bucuria este un mare mister. Eu caut să înțeleg această relație misterioasă. Din acest motiv, titlul noii mele cărți este «Bucuria». Kafka spunea că bucuria este o obligație. Bucuria este revoluționară, fiindcă nu implică succesul. Iar asta este ceva miraculos. Oamenii care nu au avut un succes profesional, economic, social pot fi bucuroși. Pentru că ei văd viața, își mișcă mâinile, văd lumina, se uită la copaci. Și asta e suficient. Iar lucrul acesta este revoluționar”.

Pe parcursul cărții, Vilas alternează cele două ipostaze de tată și de fiu, împletind o pânză ca de păianjen între trecut și prezent, prin care încercă să înțeleagă și să accepte însingurarea definitivă și firească între oamenii cei mai iubiți din propria viață. O autobiografie sfâșietoare, corozivă, bazată pe simțuri, senzații și stimuli.

Manuel Vilas s-a născut în 1962, la Barbastro, în regiunea spaniolă Huesca. A debutat ca poet în 1982 și a continuat să scrie roman și proză scurtă, fiind în momentul de față unul dintre cei mai apreciați scriitori spanioli.

„În toate a fost frumusețe” a luat Spania prin surprindere în 2018, ajungând la cifre de vânzări fenomenale pentru o operă profund literară. În plan internațional, romanul a fost retipărit de opt ori în Italia și de șase ori în Portugalia, câștigând în Franța prestigiosul Prix Femina Étranger în 2019. A fost finalist al Prix Médicis și al Prix du Meilleur Livre Étranger. Continuarea acestuia, romanul „Bucurie”, s-a numărat printre finaliștii prestigiosului Premiu Planeta în 2019. Pentru romanul Nosotros, Manuel Vilas a primit prestigiosul Premio Nadal de Novela, în 2023.

Romanul „Bucurie”a fost publicat anul acesta în colecția Anansi. World Fiction și tradus din spaniolă de scriitorul și traducătorul Marin Mălaicu-Hondrari.

Autor articol: Suzănica TĂNASE