Pastila de cultură

CRONICA DE CARTE – Copil de Octombrie

Linda Boström Knausgård (n. 1972) este o poetă și prozatoare suedeză, realizatoare de documentare pentru radioul public suedez. A debutat în 1998 cu un volum de poeme, iar recunoașterea criticii i-a venit odată cu volumul de proză scurtă Grand Mal. În 2013 a început să publice romane, odată cu Helioskatastrofen, continuând cu Välkommen til Amerika (Bine ai venit în America!, 2016; Pandora M, 2020) și Oktoberbarn (Copil de octombrie, 2019). A fost căsătorită până în 2016 cu scriitorul Karl Ove Knausgård, cu care are patru copii.

Una dintre cărțile asumate și marcante ale acestui an a fost pentru mine Copil de octombrie, scrisă de Linda Bostrom Knausgard.

O carte autobiografică, ce vizează perioada între 2013 și 2017, când autoarea a fost internată într-o clinică de psihiatrie unde a fost supusă la terapia electroconvulsivă, terapie care prin electroșocuri duce la pierderea graduală a memoriei.

Ce impresionează la acest roman este tocmai melanjul dintre experiențele traumatice ale scriitoarei și fragilitatea cu care ea se agață de memorie ca de un ultim colac de salvare. În timp ce naratoarea încearcă să se însănătoșească, bucățele din trecut îi scapă printre degete, pierzându-și identitatea. Întrebări precum: cine mai ești atunci când nu îți mai cunoști sau amintești trecutul învăluie și amenință echilibrul celei care năzuiește să se vindece.

Pacienta este asigurată de către cadrul medical că pierderea memoriei este una temporară și poate dintr-un instinct de prezervare va pune pe hârtie acele amintiri atât de personale ei ca niște suveniruri ce trebuie salvate cu orice preț.

 Se deschid mici ferestre către copilăria scriitoarei, către adolescență, maternitate, căsnicie și pășim pe vârfuri, cu grijă, în odăi unde vulnerabilitatea și speranța echilibrului sunt podele șubrede.

Această a doua carte a autoarei (prima fiind Bine ai venit în America!, publicată la aceeași editură, Anansi, și tradusă din suedeză de Roxana Ema – Dreve), devine un lung monolog de recuprindere a memoriei, o călătorie către propria identitate, o încercare de a recupera un drum pierdut, și astfel deschizând un culoar sumbru, cețos către tulburările mintale și armonia limbajului minții creatoare.

Autoarea are puterea impresionantă de a se detașa de cruzimea propriei condiții și de a se analiza la rece, fără empatie, stabilind încă de la început anumite coordonate prin care refuză să se victimizeze.

O lectură puternică, o scriitoare curajoasă și onestă, întrebări ce scobesc adânc în miezul valorii de sine, o căutare a esenței, asta promite Copil de octombrie, asta și mult mai mult.

Linda Boström Knausgård (n. 1972) este o poetă și prozatoare suedeză, realizatoare de documentare pentru radioul public suedez. A debutat în 1998 cu un volum de poeme, iar recunoașterea criticii i-a venit odată cu volumul de proză scurtă Grand Mal. În 2013 a început să publice romane, odată cu Helioskatastrofen, continuând cu Välkommen til Amerika (Bine ai venit în America!, 2016; Pandora M, 2020) și Oktoberbarn (Copil de octombrie, 2019). A fost căsătorită până în 2016 cu scriitorul Karl Ove Knausgård, cu care are patru copii.

Autor articol: Suzănica TĂNASE