CRONICA DE CARTE – Malnata (Blestemata)

În urmă cu câteva luni am ajuns la târgul de carte Bookfest, organizat în București, și printre cărțile pe care le-am adus cu mine din România se numără și Malnata, un debut al tinerei autoare Beatrice Salvioni, carte apărută la Editura Litera, 2023, în traducerea Dianei Calangea. Încă de la primele pagini, am avut impresia că pătrund, din nou, în lumea complicată a adulților, un univers oarecum recognoscibil în literatura Elenei Ferrante din Prietena mea genială.

„E greu să dai jos de pe tine corpul unui mort.
Am descoperit asta pe când aveam doispreze ani, în timp ce sângele îmi șiroia din nas și din gură, iar chiloții îmi rămăseseră prinși în jurul gleznei.”

La fel ca în romanele Elenei Ferrante, avem două prietene – Francesca și Maddalena și un context întunecos, neclar, din care cele două tinere vor învăța să se exploreze, să-și recunoască trăirile, forța interioară și să se maturizeze împreună, aproape ținându-se de mână.

Malnata (blestemata), este arhetipul tinerei rebele, independente, care gândește și acționează liber, după un cod moral doar de ea știut. Piaza rea, căci astfel este văzută în orașul Monza din Italia anilor 1935, este acel copil cu care nu ai voie să te joci dacă faci parte dintr-o familie respectabilă, cu care nu ai voie să vorbești pentru că te poate perverti și asupra căruia nu te poți nici uita, căci este cunoscut pentru puterile malefice și aducătoare de ghinion, chiar moarte. Maddalena (Malnata) este copilul răzvrătit ce provine dintr-o parte sărăcăcioasă a orașului, dintr-o familie persecutată, care se remarcă de-a lungul romanului prin curajul și îndrăzneala cu care își afirmă identitatea în fața adulților.

Francesca este opusul Maddalenei, fetița cuminte, ascultătoare, temătoare, „bogătanca”, așa cum o numește Malnata încă de la început, dar care are nevoie de prieteni, de aer, de puțina viață la care tânjește de la fereastra camerei ei.

Astfel că întâlnirea celor două fete și legătura care se va înnoda între ele au rolul de a le schimba destinul amândurora, destin deja marcat de condițiile politice ale unui război iminent.

Ce impresionează la acest roman este structura cinematografică susținută pe piloni solizi cu imagini puternic vizuale, dar și maturitatea cu care personajele sunt puse pe scenă, oferind cititorului impresia că se află între pagini de carte și că fascinația pe care Francesca o are pentru Malnata este ceva firesc, de netăgăduit. Această prietenie care nu se aliniază statutului, clasei, părerilor colective, împinge cititorul la reflecție și evoluție personală, căci toți am întâlnit o Malnata la un moment dat în viața noastră, dar poate nu toți am și îmbrățișat-o așa cum face Francesca.

O carte sensibilă, cu o voce puternic feministă, care instigă la independență și la o minte deschisă, care încurajează decizii îndrăznețe, răzvrătirea în fața abuzurilor, eliminarea duplicității, susținerea propriei demnități. O carte ce ar trebui fi citită de orice tânără.

Beatrice Salvioni (Monza, 1995) a studiat filologia modernă la Universitatea Catolică din Milano și a frecventat cursul de scriere creativă al Școlii Holden din Torino. A câștigat Premiul Calvino 2021 pentru povestirea „Il volo notturno della lingua mozzate”. Malnata este primul ei roman.

Autor articol: Suzănica TĂNASE