CRONICA DE CARTE – O carte precum BIBLIA – „FESTIVALUL DE TEATRU PIATRA-NEAMȚ“

O carte precum BIBLIA – „FESTIVALUL DE TEATRU PIATRA-NEAMȚ“

Nouă apariție editorială la NONA

La editura NONA a apărut recent o nouă carte de valoare documentară. Este vorba despre „FESTIVALUL DE TEATRU PIATRA-NEAMȚ, 1969-2019. Pagini de istorie culturală“. În fapt, autorii – Violeta Simina Moșu și Valentin Andrei – aduc în fața cititorilor o monografie a acestui brand cultural al județului Neamț, care, alături de Festivalul „Vacanțe Muzicale“ și de Bienala de Artă „Lascăr Vorel“, a făcut cinste întregului ținut, adunând în oraș, de mai bine de cinci decenii, valorile artistice nu numai ale țării, ci ale întregului Mapamond.

O carte „călare pe două veacuri“

„Trebuie spus de la început că, prin informație și perspectivă, lucrarea își depășește granițele temei, Istoria Festivalului de Teatru devenind chiar o Istorie a T.T.-ului, a teatrului pe meleagurile nemțene. Și nu doar atât. Prin punctarea repertoriului, a izbânzilor scenei, a prezenței în confruntări europene, cartea sugerează și un tablou general al teatrului românesc, al traumelor ideologice de la intersecția ultimelor două secole. E «călare pe două veacuri», cum plastic zicea titlul unei cărți celebre“, afirmă în prefața cărții omul de teatru (fost secretar literar, fost director) Mircea Zaharia. Apoi tot el continuă: „Fotografii, afișe, cronici, imagini de colecție, declarații-program au fost puse cu drag în pagină de cei doi autori care au încercat să fie echidistanți și riguroși. Dar amploarea unei asemenea treceri în revistă poate părea subiectivă, mai ales din perspectiva distribuirii spațiilor (a existat mereu o generozitate aproximativă a surselor) și a punctului în care se oprește cercetarea: jubileul din anul 2019.“

Au cuvântul autorii

La rândul lor, autorii, Violeta Simina Moșu și Valentin Andrei, mărturisesc: „Această carte a fost scrisă cu dragoste. Cu dragoste de cultură, cu dragoste de Teatru. Pentru teatru ca artă, dar, mai presus, pentru instituția numită Teatrul Tineretului.
Fiecare cuvânt care a ieșit de sub tastele computerului, fiecare rând, a avut imboldul acela de a scoate la lumina generațiilor care vor să vină o istorie a unei întreprinderi culturale, Festivalul de teatru de la Piatra-Neamț, un proiect unic la momentul inițial.
Intrarea și pătrunderea tot mai adâncă (pe măsură ce procesul documentării înainta) într-o epocă trecută, apusă, într-o lume – cea a teatrului – plină de farmec, de magie, ne-a adus nouă, autorilor, recompensa așteptată. Și, totodată, ne-a determinat să continuăm, cu o sporită plăcere și curiozitate, munca scrierii lucrării de față.“

Primele ecouri

Cartea a ajuns deja în mâinile cititorilor, unii dintre ei avizați și participanți activi la scrierea istoriei Teatrului Tineretului (Iarina Demian, Valentin Uritescu, Coca Bloos, Oana Pellea, Paul Chiribuță, Ana Ciontea, Carmen Ionescu, Alexandru Dabija, Bogdan Gheorghiu, Nicolae Scarlat, Cezar Antal, Alexandru Mâzgăreanu). Ecourile nu au întârziat să apară. Iarina Demian, componentă a primei garnituri a T.T.-ului, una dintre actrițele care au deschis prima stagiune, 1958-1959, a apreciat această carte drept: „O «biblie» care merită citită și apoi răsfoită din când în când! Sunt sigură că a fost un demers care a necesitat mult curaj și multă pasiune!“

La rândul său, de peste Atlantic, din Statele Unite ale Americii, Bogdan Gheorghiu trimite un mesaj autorilor: „Vă felicit pentru stăruința și grija cu care păstrați aceste amintiri care au contribuit la faima Teatrului Tineretului. Complimentele mele!“

La primul contact cu această nouă apariție editorială de la NONA, cititorul este plăcut surprins de ținuta estetică a cărții. I s-a întâmplat și lui Nicolae Scarlat, fost director al Teatrului Tineretului (1991-1995) și regizor cu o activitate bogată pe scena pietreană, cel care apreciază lucrarea drept: „Un volum impresionant prin amploarea documentării și prin realizarea tipografică.“

Autor articol: Redacția Coolt Neamț