CRONICA DE FILM – Top Gun, un film de al 9-lea Cer, care a meritat așteptarea

Top Gun, un film de al 9-lea Cer, care a meritat așteptarea

Greu să depășești popularitatea primei părți, care a creat un mit, o legendă pentru Cruise, din 12 mai 1986, până în zilele noastre. Datorită strălucitului regizor căruia îi e dedicată această nouă aventură ultramodernă, britanicul Tony Scott, la 24 de ani face din Tom un gentleman al aerului și eroul nelipsit din afișele preferate ale tinerelor de pe tot globul, dar și din dormitoarele băieților, care visează să ajungă aviatori. El este motivul pentru care s-au vândut motocicletele cele mai elegante și ochelarii de soare, de pilot, care au devenit un must, mai ceva decât misterioșii Garbo, ai Sfinxului Suedez, vedetă incontestabilă hollywoodiană, de la începutul cinematografiei.

Tom a reușit misiunea imposibilă: a demonstrat că e forever young la cele 6 decenii pe care le va sărbători în iulie, nu pe 4, ca-n titlul altui cult al celei de-a 7-a arte americane, ci pe 3 iulie! A știut să nu-și ignore fanii, să le dea autografe și chiar să restituie pixurile, pe care, de emoție, admiratorii le mai uitau, să facă poze cu entuziasm, pentru că știe să fie recunoscător publicului care-l adulează.

A aterizat cu elicopterul la Cannes, iar francezii i-au făcut surpriza escadrilei de 14 iulie cu tricolorul lor și al SUA, cu acrobații și zgomotul aferent, printre nori. La elicopter era racordat afișul ediției speciale, a 75-a, (cascadorie care i-a surprins și speriat puțin pe cei care erau la alte vizionări, dar au fost apoi răsplătiți cu un foc de artificii spectaculos, romantic, mereu pândit la malul mării din Midi!).

Știm că starul a învățat să piloteze de-adevăratelea avioanele de luptă. Probabil că de la Paul Newman (despre care tot în selecția paralelă au fost 2 episoade dedicate acestui imens seducător actor, conceput de Ethan Hawke), cu care a jucat în Culoarea banilor, tot în 1986, când a preluat și gustul pentru a trăi periculos și în afara ecranului, dar și seriozitatea și profunzimea în interpretarea personajelor! Scenele de instrucție și luptă, mereu contra cronometru, sunt atât de intense încât ai impresia că ești la manșă!

După 30 de ani, Tom revine pe Croazetă, pe Covorul Roșu, la 36 de ani de la primul Maverick, cel de la început de carieră! Rebelul se întoarce cu Val Kilmer, fără de care a anunțat că nu concepe continuarea din noul mileniu, semnată de Joseph Kosinski, decis cineast să nu existe niciun moment de plictiseală, și abia să ne tragem sufletul.  Trebuie menționat și producătorului, fără egal, pentru asemenea blockbustere: Jerry Bruckheimer! Parteneră sentimentală, în script, încă din 1984,  Jennifer Connelly apărea în A fost odată în America al lui Sergio Leone, la numai 14 ani, titluri ale deceniului 8, ca și Top Gun, pe care o Românie, cu doar 2 ore de program propagandistic, la Televizor, le-a descoperit, ilegal și cu nostalgie, până în prezent, în vizionări pasionate și pasionante, pe video-casete.

Fermecătorului John Hamm din Mad Men i s-a dat să joace un parțial antipatic, ca să nu eclipseze vedeta incontestabilă. Nici tânărul Miles Teller (din Whiplash, pe care l-ați descoperit în Festivalul de Psihanaliză și film, din 2014) n-a avut o soartă mai bună!

Melodia de final e un motiv în plus de rămas până la ultimul generic. E vocea lui Lady Gaga! Hold my hand! Oscarizabilă! Nici videoclipul nu-i de lepădat!

Poftiți la cinema, Căpitanul e în cockpit și vă asigură că va fi un zbor cinematografic de neuitat!

Autor articol: Irina-Margareta NISTOR