CRONICA DE CARTE – O carte şi un obiect de artă: „Fragmente de cânt şi viaţă“

O şuetă şi o carte

O vizită de documentare acasă la doamna Elena Botez a fost prilej de mare bucurie pentru cel care căuta date biografice pentru un viitor material. În intimitatea căminului său, datorită firii deschise a doamnei, vizita de lucru s-a transformat rapid într-o şuetă. Una bogată în amintiri. Multe amintiri frumoase ale unei fiinţe solare, plină de un optimism molipsitor. Fotografiile întinse pe masă, albumele foto alături şi memoria ei fenomenală au constituit farmecul timpului petrecut alături de o artistă şi un pedagog de excepţie, pe care comunitatea pietreană o celebrează de fiecare dată când i se oferă posibilitatea.

Cu prilejul acestei vizite am putut face cunoştinţă, pe finalul ei, cu cartea de amintiri „Fragmente de cânt şi viaţă“, apărută în Colecţia de azi, PORTRET, la Editura C.M. Imago, Piatra-Neamţ, 2016.

O importantă lucrare document a memorialisticii cultural locale

„Fragmente de cânt și viață“, este o carte-album importantă atât prin conținutul informației, cât și prin calitățile grafice deosebite. Despre această adevărată operă literară din domeniul memorialisticii locale, regretatul profesor Constantin Tomşa spunea: „Textul realizat de Elena Botez, concis și redactat într-o limbă română literară fără greșeală, cu referiri la viața familiei autoarei pe o perioadă de mai bine de 100 de ani (din ultimii ani ai secolului al XIX-lea și până în primii ani ai secolului al XXI-lea) se constituie într-o veritabilă cronică a unei familii cu șase copii (patru băieți și două fete), familie a unei clase de mijloc din societatea românească de la mijlocul secolului al XX-lea, preocupată de instrucția și educația copiilor încât toți au absolvit studii superioare, realizând profesii de excepție.

Un alt merit al acestei cărți-album este că autoarea plasează viața familiei sale în contextul social și politic atât de zbuciumat și schimbător prin care a trecut fiecare membru al familiei. În sprijinul afirmațiilor din text este inclusă și o bogată iconografie care, de asemenea, ilustrează epocile străbătute. Menționăm în mod deosebit ilustrațiile realizate de cunoscutul fotograf Adolf Chevallier, cel care a lăsat posterității o întreagă zestre fotografică atât din perioada când a locuit în Piatra-Neamț și a surprins imagini din viața locuitorilor de pe Valea Bistriței și Valea Bicazului, cât și, mai târziu, când a fost fotograf al Curții Regale.“

Cartea ca obiect de artă

O carte poate lesne să ajungă un obiect de artă. Este un crez al lui Cornel Miftode, artistul fotograf al urbei care are în spate un portofoliu lung şi valoros de documente în imagini ale istoriei culturale nemţene. Grija cu care a ales şi a aşezat fiecare instantaneu din arhiva personală a doamnei Botez este impresionantă. Cartea e plină cu imagini fotografice de mare valoare artistică, cărora li se adaugă, în chip fericit, reproduceri foto ale unor afișe și programe ce au însoțit spectacolele în care a evoluat artista Elena Botez, precum și unele aprecieri din presă.

Este această carte-album un document al unei epoci prin care a trecut societatea românească este și o ilustrare a unei vieți dedicate muzicii.

Merită să o căutaţi şi să vă bucuraţi sufletul şi mintea.

Elena Botez

S-a născut la 7 iunie 1925 la Piatra-Neamț. Ca elevă a Liceului de Fete din localitatea natală (azi Colegiul Național „Calistrat Hogaș“) a avut ca profesor de pian pe Sidonia Hogaș. A urmat Conservatorul Regal de Muzică și Artă Dramatică din București, absolvit în 1949.

După încheierea unei strălucite cariere în domeniul artei interpretative ca solistă a Teatrului de Operetă din București (primii trei ani) și ca prim-solistă a Operei de Stat din Timișoara, carieră în care a interpretat, ca solistă de coloratură, alături de mari soliști, roluri importante într-o multitudine de spectacole pe scenele diferitelor teatre din țară și din străinătate, bucurându-se de stima colegilor și de aprecierile generoase ale publicului, Elena Botez s-a reîntors în orașul natal, unde, la solicitarea directorului Liceului de Artă „Victor Brauner“, din localitate, profesorul Mihăiță Albu, a început o nouă carieră, aceea de profesor, de îndrumător și de inițiere a tinerelor talente în domeniul interpretării muzicale, dobândind și de această dată, cu elevii săi, succese remarcabile la concursuri și olimpiade de specialitate.

Autor articol: Valentin ANDREI