CRONICA DE FILM – „5 minute“ cât o viață

Dan Chișu este unul dintre cei mai prolifici cineaști români de azi. „5 minute“, cel mai recent lungmetraj scris și regizat de el, este promovat ca un film „inspirat din fapte reale“. Chișu s-a inspirat din mai multe cazuri, dovedind intoleranța și ura unor grupări naționaliste și extremiste, dar și al unor pături mai largi din societatea românească față de persoanele homosexuale. În ultimul deceniu (pentru a nu coborî mai mult în timp), în cinematografe din București, mai multe proiecții ale unor filme despre cupluri/familii formate din parteneri de același sex, de la documentare românești de nișă la producții hollywoodiene nominalizate la Oscaruri, au fost întrerupte de protestele unor grupări homofobe. Unele dintre aceste incidente au impus intervenția poliției și s-au soldat cu victime. Deși pornește de la fapte reale, „5 minute“ este un film de ficţiune şi trebuie judecat ca atare.

Protagonistul este Nicu Holban (interpretat excelent de Mihai Călin, care, la un sfert de secol după debutul pe marile ecrane din „Pepe & Fifi“, de Dan Piţa, revine cu un nou rol principal remarcabil), surprins de regizorul-scenarist într-o profundă criză morală. Atunci când o proiecție este întreruptă violent, un voluntar, lovit de un protestatar, ajunge în comă la spital, iar o parte din responsabilitate îi revine lui Holban. Unitatea de jandarmi condusă de el ar fi trebuit să intervină prompt pentru a împiedica asemenea agresiuni, însă Holban a nesocotit ordinele, preferând în schimb să glumească cu echipa lui pe seama homosexualilor. Intervenția nu a întârziat decât cinci minute, însă acele cinci minute ar putea însemna o viață pierdută.

Chişu introduce în ecuație și un al doilea conflict, având în centru un alt personaj important care trece printr-un proces de transformare. Reportera de televiziune Liliana Calomfir (Diana Cavallioti) depune toate eforturile ca să dovedească vina lui Holban, sperând că o „exclusivitate“ i-ar putea impulsiona cariera jurnalistică. Astfel, „5 minute“ devine și un film despre presă, „a patra putere în stat“, şi goana ei după senzaţional.

Dintre personajele secundare, merită menționată Anca, fiica adolescentă a soţilor Holban, care, în interpretarea nuanţată a Anei Radu, aduce un bine venit apel la toleranţă şi la respectarea drepturilor celor marginalizați.

Film al unui cineast care se străduiește să păstreze echilibrul între poziții opuse, „5 minute“ poate genera o necesară dezbatere despre adevăr, relativ şi negociabil, aflat mai mereu „undeva la mijloc“ (după cum afirmă superiorul lui Holban, căruia îi dă viață Adrian Titieni).

Mihai Fulger