CRONICA DE FILM – Copilăria recreată cinematografic

Sursa foto: ziarulmetropolis.ro

Elisabeta Bostan, cineastă care și-a dedicat cariera filmului pentru copii, provine din Buhuși, oraș între județele Bacău și Neamț, și a absolvit liceul „Calistrat Hogaș“ din Piatra Neamț. Cu așa o obârșie, este pe deplin explicabilă fascinația regizoarei pentru opera lui Ion Creangă, cel mai iubit povestitor al plaiurilor nemțene. La al doilea lungmetraj, ea și-a propus să adapteze cinematografic nemuritoarele „Amintiri din copilărie“. Un pariu riscant, dar câștigat cu brio în 1965.

Episoadele bine cunoscute din carte („evadarea“ la scăldat, furtul cireșelor și al pupezei din tei, fuga de la școală de teama „Sfântului Nicolai“, plecarea prin troiene în căruța bunicului, distrugerea casei Irinucăi) prind pe rând viață, fermecându-i și amuzându-i pe spectatori. Ion Bocancea, cuceritor ca Nică al lui Ștefan a Petrei, este doar unul dintre numeroșii actori-copii pe care Elisabeta Bostan a avut flerul să-i lanseze, alături de Bogdan Untaru, Lulu Mihăescu, Adrian Vâlcu sau Izabela Moldovan. Ștefan a Petrei e întrupat de Emanoil Petruț, neuitatul interpret al lui Tudor Vladimirescu, iar marele actor Ștefan Ciobotărașu este Ion Creangă la maturitate.

Dacă interioarele s-au filmat la studiourile din Buftea, pentru exterioare regizoarea și echipa sa s-au deplasat în locurile copilăriei lui Creangă: Humulești, satul natal al scriitorului, dar și Oglinzi, Văratec, Târgu Neamț, Broșteni și Agapia. De exemplu, în episodul de la iarmaroc, pe culme se vede Cetatea Neamț. În general, aparatul de filmat descrie și îl urmărește calm pe protagonist, ca în minunatele cadre aeriene de deasupra satului, însă contribuie eficient și la dinamismul unor secvențe, cum este cea în care Nică e urmărit de către furioasa mătușă Mărioara (Eliza Petrăchescu). Trecerile de la prezentul rememorării (alb-negru) la trecutul copilăriei (color) se realizează subtil, prin versurile Plugușorului sau prin ochiul aburit al unui geam înghețat.

Reconstituind convingător atmosfera din satul moldovenesc de la mijlocul secolului al XIX-lea, Elisabeta Bostan reușește și să recreeze cinematografic „copilăria copilului universal“ (G. Călinescu). Filmul a fost premiat la festivalurile de la Gijón (Spania) și La Plata (Argentina).

După „Amintiri din copilărie“, regizoarea a mai revenit la universul lui Creangă cu spectaculosul musical „Mama“, inspirat de „Capra cu trei iezi“. Iar în anii ’80, Elisabeta Bostan a inițiat și sprijinit constant, alături de Ion Popescu Gopo (un alt mare fan al lui Creangă) și Gheorghe Naghi, festivalul de film pentru copii „Punguța cu doi bani“, din Piatra Neamț, frecventat cu desfătare, printre mii de spectatori tineri, și de semnatarul acestor rânduri.

Mihai Fulger