Pastila de cultură

CRONICA DE FILM –„Neidentificat“: suspans în Piatra-Neamț

Dintre genurile cinematografice, filmul polițist a avut o evoluție oscilantă în România. Până în 1989, producțiile cele mai populare au fost comediile „milițiste“, cum sunt cele trei episoade din „Brigada Diverse“, serie regizată de Mircea Drăgan. Policierul în registru grav, mixat deseori cu filmul de spionaj, de aventuri sau de epocă, a avut succes la publicul larg mai ales datorită peliculelor cu comisari, copiate după rețete hollywoodiene, de și cu Sergiu Nicolaescu. Însă cele mai reușite creații le aparțineau unor cineaști precum Iosif Demian, Nicolae Mărgineanu sau Mircea Veroiu. După 1989, mai toate tentativele de resuscitare a genului au eșuat lamentabil (cu precizarea că „Polițist, adjectiv“, al lui Corneliu Porumboiu, și „Aurora“, al lui Cristi Puiu, sunt mult mai mult decât niște policieruri). Din fericire, Bogdan George Apetri, cineast originar din Piatra-Neamț, dar stabilit în New York (unde a studiat și acum predă regia de film la prestigioasa Columbia University), dovedește că și România de azi poate naște filme polițiste valoroase, care să-și țină spectatorii cu sufletul la gură.

Protagonistul din „Neidentificat“, al doilea lungmetraj regizat de Apetri (de data asta adaptând un scenariu de Iulian Postelnicu), este un polițist dintr-un oraș de provincie – regizorul și experimentatul director de imagine Oleg Mutu au filmat chiar în capitala nemțeană și în împrejurimi, iar zona, în cadrele aeriene filmate cu drona, arată superb pe marele ecran. Florin Iespas (interpretat memorabil de Bogdan Farcaș) este un detectiv obsedat de un caz nerezolvat, cum întâlnim adesea în cărțile și filmele polițiste. Însă, pe măsură ce urmărim câteva zile din viața lui Florin (pornit într-o cursă contracronometru, la fel ca și Matilda, eroina din „Periferic“, primul lungmetraj al lui Apetri), realizăm că motivațiile sale nu sunt chiar inocente. Precum în proza comportamentistă, descoperim gradual povestea din spatele acțiunilor protagonistului, din atitudini sau din dialogurile cu celelalte personaje. Ritmul de thriller este păstrat până la punctul culminant, care ar trebui să aducă justiția poetică dorită de spectatori. Numai că răsturnările spectaculoase de situație nu s-au încheiat… „Neidentificat“ este un film plin de suspans, care răsplătește pe deplin publicul participativ.

În septembrie, Bogdan George Apetri are premiera mondială a noului său lungmetraj la cel mai vechi festival de film din lume, cel de la Veneția. „Miracol“ este filmat tot în Neamț, fiind conceput ca al doilea episod dintr-o trilogie, în care revin personaje din „Neidentificat“. Avem, așadar, destule motive să-l așteptăm cu nerăbdare în cinematografele românești.

Autor articol: Mihai Fulger