CRONICA DE FILM – Piatra Neamț, platou de filmare

Pe 22 noiembrie 2020 s-a lansat, pe postul de televiziune HBO, primul sezon (care, sper, nu va rămâne unicul) din serialul „Bani negri“. Cele șase episoade ale sezonului au fost difuzate până la sfârșitul anului trecut, dar, fiind vorba de o producție HBO Europe (în parteneriat cu Mobra Film, firma lui Cristian Mungiu), ele pot fi văzute în continuare pe platforma HBO GO, împreună cu cinci filmulețe despre culisele serialului.

„Bani negri“, scris și regizat cu măiestrie de Daniel Sandu (regizor al filmului „Un pas în urma serafimilor“), iese în evidență și prin faptul că povestea sa nu este plasată în București, ci într-un oraș de provincie, nenumit pe ecran. Mai precis, serialul a fost filmat, în cea mai mare parte, în Piatra Neamț și împrejurimi. În aceeași situație se află și thrillerul „Neidentificat“, al doilea lungmetraj al lui Bogdan George Apetri („Periferic”), care, după selecțiile și distincțiile obținute în festivaluri importante (Varșovia, Salonic) în 2020, este așteptat cu nerăbdare și în sălile românești. Nu este întâmplător, desigur, că atât Sandu, cât și Apetri, sunt născuți în Piatra-Neamț, oraș care a oferit cinematografiei autohtone și alte personalități de prim-plan.

Oare câți pietreni își mai amintesc că, în 1959, regizorii Gheorghe Naghi și Aurel Miheleș au filmat în orașul lor câteva scene exterioare din ecranizarea caragialiană „Telegrame“? Cu siguranță mult mai puțini decât cei care știu că, în 2006, celebrul cineast nord-american Francis Ford Coppola, regizorul trilogiei „Nașul“, a filmat tot în Piatra Neamț mai multe secvențe din adaptarea sa după Eliade, „Tinerețe fără tinerețe“.

Au mai trecut ani și, dacă în 2018 Mungiu producea un alt serial marca HBO („Hackerville“) în Timișoara, acum el și Sandu, alături de o echipă și o distribuție de nota 10, dovedesc că și superbul oraș de la poalele Pietricicăi poate (re)deveni un platou de filmare rivalizând cu Capitala.

Personajele principale din noul serial sunt prietenii Doru (Alexandru Papadopol) și Ionel (Cristian Bota), doi „semaforiști“ cumsecade, care, dintr-o glumă și împotriva voinței lor, ajung să dea jaful (aparent) perfect. Ei sunt, de fapt, victime inocente ale corupției sistemice, care-i reunește pe căpitanul de poliție (Valeriu Andriuță), directoarea băncii (Medeea Marinescu) și interlopul cu o dramă în familie (Gavril Pătru). „Bani negri“ este și amuzant, și emoționant, ridicând totodată întrebări serioase, legate mai ales de îmbogățirea pe căi necinstite. O poveste despre oameni obișnuiți, cu metehnele și grijile lor, într-unul dintre cele mai bune seriale realizate până acum în România.

Mihai Fulger