CRONICA DE FILM – Zile perfecte, un titlu de bun augur pentru 2024

Filmul strălucit al lui Wim Wenders, turnat în numai 17 zile, în Japonia, e la noi, pe marile ecrane, cu aerul lui impecabil și rafinat, de premiat la Cannes și răsplătit și cu alegerea juriului ecumenic. Prin urmare, a și deschis un nou Festival: FilmIkon, la București, la Institutul Francez, Sala Elvire Popesco, plină ochi, și a fost urmat de o intepretare a Pr. Francisc Doboș (de la care am aflat o expresie nouă: „Trag focul la oala mea”, echivalentul lui „Trag spuza pe turta mea”) moderată de Ileana Bîrsan.

Actorul Koji Yokusho, pe care-l știm din „Babel-ul” lui Alejandro G. Iniarritu, dar și ca voce, din recenta manga de mare succes: „Belle”, s-a născut la 1 ianuarie 1960.

Are un zâmbet de o expresivitate fără egal, misterios și cu o poveste plină de enigme și o pasiune pentru fotografiile pe hârtie, alb-negru, și casetele audio, cu muzică vintage/retro din anii ‘70-‘80. O singurătate genial populată, gesturi de fiecare zi, pentru cel care cu temeinicie curăță toaletele din Tokio, care arată impecabil și spectaculos, și nu poți să nu-ți amintești de articolul lui Andrei Pleșu, despre locul unde și regele merge de unul singur. Apropo de capete încoronate, e o adevărată pledoarie pentru natură și plăntuțe, asemenea mușchiului din „Here”, ultima apariție a lui Teodor Corban, dar și pentru copaci și îmbrățișări, așa cum însuși Charles al III-lea practică.

Și un contrapunct ideal, un tânăr coleg, care împușcă francul, în cazul dat yenul, și care măsoară totul, de-a valma, pe o scară de la 1 la 10, și invadează mașinuța colegului, și cu o nouă cucerire surprinzător de blondă, de arată mai ceva ca în celebra scenă a lui Stan și Bran în cușetă. De altfel, protagonistul pare un interpret ideal pentru peliculele mute.

Și apoi universul umbrelor, al cărților iubite și citite, și slăbiciunea neașteptată pentru ciocolată, plus o nepoată rebelă, cu replici de un haz nebun. Restul la cinema.

Scenariul are și o scenă de o duioșie absolută, a unui băiețel rătăcit și recuperat de personajul nostru, dar care nu cunoaște nici cel mai mic gest de recunoștință din partea mamei, în schimb puștiul surprinde.

Dacă vreți să aflați ce înseamnă Komorebi, nu ratați ultimul generic! Veți fi răsplătiți din plin. Iar Turnul capitalei nipone, repetitiv în peisaj, a fost decodat ca legătură între Pământ și Cer. Interesantă cheie!