CRONICA DE FILM – Unde este „Acasă”?

„Acasă”, primul lungmetraj documentar regizat de jurnalistul Radu Ciorniciuc, premiat la numeroase festivaluri internaționale importante (Sundance, Cracovia, TIFF Cluj, Sarajevo etc.), este până acum filmul românesc al anului 2020. Dacă vă numărați printre acei spectatori pentru care un documentar nu este la fel de interesant ca un film de ficțiune, fiindcă nu poate spune o poveste captivantă, „Acasă” vă va dovedi contrariul. Însă filmul lui Ciorniciuc nu face parte din acel gen de documentare, promovat intens mai ales la televiziune, în care un narator și niște „capete vorbitoare” spun povestea și explică, adesea redundant, ce se vede pe ecran. Dimpotrivă, cineaștii preferă să nu-și facă simțită prezența și să comunice exclusiv prin intermediul personajelor. Și nu doar filmul ca întreg, ci fiecare secvență din „Acasă” ajunge să spună o emoționantă și fascinantă poveste de viață, în care ne recunoaștem sau îi recunoaștem pe cei din jurul nostru.

În centrul filmului se află numeroasa familie Enache, a cărei evoluție este urmărită cu devotament de realizatori pe parcursul câtorva ani. Inițial, membrii săi trăiesc, înfrățiți cu natura și înghesuiți într-o baracă, în Delta Văcărești, la marginea Bucureștiului. În urmă cu aproape 20 de ani, Gică, șeful neamului, s-a refugiat aici, unde se simte liber, de „civilizația urâtă și rea”. Acum, el îi predă ștafeta fiului cel mare, Vali, care trebuie să-și asume responsabilitatea întreținerii familiei și care se impune ca personaj principal al filmului. Dar lumea lor se schimbă radical, fără ca ei să se poată împotrivi. Autoritățile statului decid ca delta, casa familiei Enache, să devină Parcul Natural Văcărești. Drept urmare, Gică și ai lui, tratați mult prea des ca niște „cetățeni de mâna a doua”, sunt obligați să-și dărâme baraca și să se mute în oraș. În aglomerația urbană, copiii sunt pierduți precum Mowgli strămutat din junglă în lumea „civilizată”. Vali se adaptează mai bine, învață în sfârșit să citească și își găsește de lucru ca ghid chiar în parcul natural care le era până nu de mult casă. Lui Gică, însă, îi este tot mai greu să găsească un sens în existența sa cotidiană.

„Acasă” spune cuceritor povestea acestor oameni și a relațiilor complexe dintre ei. Realizatorii nu dau lecții, ci se mulțumesc să prezinte netrucat fața umană a unei mutații sociale. Unde este „Acasă”? Evident, acolo unde sunt familia și oamenii dragi. În ce privește filmul, „Acasă” este acum pe marile și micile ecrane românești. Nu îl ratați!

Mihai Fulger