CRONICA DE CARTE – Librăreasa din Paris

Librăreasa din Paris mi-a amintit foarte mult de romanul lui Hemingway, A moveable Feast (Sărbătoarea continuă), tocmai prin ambianța romantică, atmosfera senzorială a unui Paris care aduna sub baldachinul lui pe marii scriitori ai timpului: Ezra Pound, T.S. Eliot, Andre Gide, Gertrude Stein, Harry Crosby, John Quinn, F.Scott Fitzgerald, James Joyce și pe însuși Ernest Hemingway.

Scriitoarea Kerri Maher ne deschide o fereastră către personalitatea fascinantă, puternică și seducătoare a tinerei americance Sylvia Beach, care în toamna anului 1919 deschide o mică librărie în Paris, numită Shakespeare and Company, care va schimba pentru totdeauna istoria literaturii.

Sylvia Beach are un rol central în publicarea controversatului roman a lui James Joyce, Ulise, roman interzis în America și în Anglia, fiind etichetat drept pornografie.

Sylvia se evidențiază nu numai ca o femeie înaintea vremurilor ei, ci reușește să identifice din start valoarea incontestabilă a capodoperei lui Joyce, dar, mai presus de asta, arată lumii literare care este rolul artei cu adevărat și de ce cărțile nu ar trebui îngrădite.

Astfel, între ea și James Joyce se țese o prietenie puternică, dar și învolburată, pentru că publicarea marelui roman de către abia înființata Shakespeare and Company nu este lucru ușor. Sylvia nu are experiența unui editor și nici nu are resursele necesare. La un moment dat, acest gest al ei va pune în pericol însăși existența librăriei.

Perseverența, răbdarea și dârzenia cu care Sylvia Beach luptă pentru publicarea romanului Ulise se dovedește a fi chiar un război împotriva cenzurii, a sistării literaturii care până atunci nu-și găsea locul pe rafturile marilor librării.

Sylvia își asumă toate riscurile și o face cu eleganță și fermitate, ascultându-și intuiția de cititoare, fără a se rătăci în ițele compromisurilor, reușind să vândă primele 1.000 de exemplare din Ulise, exclusiv din librăria ei. Librăria Shakespeare and Company va rămâne o adevărată Mecca, unde se adunau cu încredere marile voci ale literaturii și nu numai, până ce, în 1941, va fi închisă din cauza ocupației germane. Beach își va ține cărțile ascunse într-un apartament gol de pe strada l’Odeon din Paris, iar în 1956 va scrie un jurnal despre marile personalități care i-au trecut pragul librăriei.

„La o săptămână după scrisoarea de la Carlotta, Ezra Pound a trecut pe la ea. Era începutul lui octombrie și ea nu-l mai văzuse din iulie, de la prânzul din apartamentul lui André Spire, de când, spre marea ei încântare, Joyce devenise o prezență aproape cotidiană la Shakespeare and Company. Erau în stare să petreacă împreună ore întregi cu jocuri de cuvinte și tachinări despre călătorii, cărți și prieteni comuni. Alături de el, activitățile cele mai banale se metamorfozau literar: ea își lua țigările la fumat, fursecurile lui Adrienne erau bucățele de mană, iar el îi îndemna pe clienți să citească poemele lui Whitman, cu închinăciuni, de fiecare dată când Sylvia punea în mâinile cuiva volumul Fire de iarbă. Joyce era pe-atât de sclipitor, pe cât o sugera propriul scris. Chiar mai mult de-atât. Se întâmpla deseori ca ea să fie nevoită să-și repete că aceasta era chiar viața ei reală, că James Joyce îi era prieten, că el ținea la ea suficient de mult încât să vină la librăria ei ca să petreacă împreună o oră sau două în aproape fiecare zi din săptămână.
Vizita lui Ezra la librărie era neprețuită, în parte pentru că se întâmpla foarte rar. În loc s-o antreneze în discuții despre cele mai recente cărți expuse, el se apuca imediat să verifice mesele și scaunele – ceea ce în ziua aceea era cât se poate de oportun, căci tocmai cumpărase o măsuță ce zăcuse abandonată pe marginea unui drum de țară și care avea nevoie de reparații.”

Scriitoarea americană Kerri Maher a studiat la Columbia University, de unde a obținut un Master in Fine Arts. Fondatoare a revistei literare de proză scurtă pentru tineri YARN, a ținut, timp de opt ani, cursuri de scriere creativă mai întâi la Columbia University, apoi la Fairleigh Dickinson University din New Jersey. A debutat în 2018 cu romanul The Kennedy Debutante, urmat, în 2020, de The Girl in White Gloves. În 2022 publică cel de-al treilea roman, Librăreasa din Paris (The Paris Bookseller; Humanitas Fiction, 2023), care-i asigură recunoașterea internațională, fiind tradus în peste 15 țări.

Romanul Librăreasa din Paris de Kerri Maher a apărut în traducerea Rodicăi Ștefan, la Editura Humanitas Fiction, în colecția „Raftul Denisei”, coordonată de Denisa Comănescu.

Autor articol: Suzănica TĂNASE