CRONICA DE FILM – Un an cinematografic piatră de hotar pentru Piatra-Neamț

Îmi place teribil că-i zice Coolt Revistei! Pentru că am un cult pentru cultură și unul pentru Piatra-Neamț, de unde mi se trage al doilea nume, de la sora bunicii, care era Margareta și profesoară în oraș, pentru că aici am mers la primul cinematograf cu două săli, și la Turn a fost o proiecție, în aer liber, cu „Chuck Norris vs Communism“, mai emoționantă decât cea de la Sundance, la Festivalul de Piatra al ultra talentatului cineast (tată, între timp, cu al său „Holy Father“, după bunicii „Constantin și Elena“): Andrei Dăscălescu. Că tot de aici e Daniel Sandu cu al său emoționat și fascinant „Un pas în urma serafimilor“, pe care l-am remarcat încă de la concursul de scenarii, că de aici se trage și grațioasa Laura Vasiliu din Palme d’Or-ul lui Cristian Mungiu: „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile“ dar și  Bogdan George Apetri, (new-york-ez între timp), care a apărut pe ecrane la concurență cu „Tata mută munții“, ajuns pe Netflix, iar al său, după „Miracol“ la Veneția, a sfârșit, rapid, direct pe HBO GO: „Neidentificat“.

Despre această bijuterie, care l-ar fi făcut invidios si pe maestrul suspense-ului: Alfred Hitchcock as vrea să scriu câteva rânduri. L-am descoperit la TIFF, și la două zile l-am revăzut la premiera bucureșteană. Rareori „recidivez“ și încă atât de curând!

E un thriller în adevăratul sens al termenului, care te ține cu sufletul la gură și te lasă paf, la final, oricâtă experiență de mii de filme văzute ai avea în portofoliu (cum se zice mai nou).

Castingul e strălucit (chiar sper că se va instaura și un asemenea premiu și la Gopo, precum la BAFTA, ca să le-o luăm înainte celor de la Oscar)!

Bogdan Farcaș un actor cameleonic, întruchipează un polițist fără liniște, Vasile Muraru, un comisar și cu umor, demn de serialele bune, americănești de altădată, de sâmbăta seara, Dragoș Dumitru un Bănel, de o ambiguitate perfectă, Emanuel Pârvu, subtil, fără egal, Andrei Aradis descoperit pe micul ecran și ideal și pentru cel mare, iar fetele tratate cu răbdarea șlefuitorului de nestemate.

Muzica este obsedantă și într-un racord perfect cu atmosfera.

Și încă ceva: realizatorul, scenaristul și producătorul: Apetri a venit pe lume la o dată mare: pe 2  februarie (de Întâmpinarea Domnului, de ziua Cârtiței și a focului sacru: Candelaria, la 40 de zile de Crăciun, și a trecut Oceanul, unde ne-a făcut mîndri). Iar în Deltă, la Dunăre, la „Anonimul“, a luat trofeul jurizat de public! Recunoașterea ideală!