Cafeneaua culturală

Figuri marcante – VICTOR BRAUNER

Victor Brauner este unul dintre pictorii celebri ai urbei noastre.

Fiu al unui fabricant de cherestea din localitate şi frate al folcloristului Harry Brauner, Victor Brauner s-a născut în ziua de 15 iunie 1903, la Piatra-Neamţ. Pentru scurt timp, viitorul artist plastic a frecventat Şcoala de Belle Arte Bucureşti. Prima expoziţie personală a avut-o în octombrie 1924, la Galeria „Mozart“ din Bucureşti. Puţin timp după aceea, în noiembrie 1924, participă la prima expoziţie a artei de avangardă, organizată de revista „Contimporanul“.

Participă la editarea revistelor avangardiste „75 H. P.“ şi „Integral“. În revista „Unu“ publică ilustraţii şocante. Se stabileşte la Paris, ia contact cu avangarda (1930) şi realizează „Autoportret fără un ochi“, tablou aflat astăzi în colecţia Centrului „Georges Pompidou“. Câţiva ani artistul rămâne preocupat obsesiv de această temă, o serie halucinantă de lucrări reluând în diverse formule tema orbirii, ilustrată prin ochiul pierdut. Această obsesie s-a dovedit a fi o coincidenţă macabră, căci  şapte ani mai târziu, pe 27 august 1938, Victor Brauner, îşi pierde un ochi într-o dispută violentă dintre Oscar Dominquez şi Esteban Frances. Nefericita întâmplare a transformat „Autoportretul“ de la „Pompidou“, cea mai cunoscută lucrare pe această temă semnată de Brauner, conform scriitorului argentinian Ernesto Sabato, în cea mai „controversată şi ocultă“ operă din istoria artei.

Expune la Galeriile „Pierre“ (1934), catalogul evenimentului fiind prefaţat de André Breton, cel care manifesta o mare admiraţie pentru Victor Brauner, spunându-i artistului: numai tu reprezinţi spiritul demoniac modern. Tu exprimi la cel mai înalt nivel fantasticul din zilele noastre.

A fost membru al Partidului Comunist francez, în ilegalitate (un an, în  1935). Din 1938 începe seria picturilor somnambul-erotice.

După un refugiu în Pirinei şi Alpi, în 1945, revine la Paris, pictează cele şapte pânze care vor fi nucleul expoziţiei de la Galeria „Piere Loeb“, Paris. Va fi exclus din „Grupul Suprarealist“. În 1966, reprezintă Franţa la Bienala de la Veneţia. Multe lucrări ale pictorului pietrean sunt la Muzeul de Artă Modernă din Paris.

Brauner a fost un artist al ideilor, inspirat de ştiinţele oculte, politică, psihologie şi preocupat de hasidism, evenimenţialitate, misticism şi mai ales suprarealitate. Artistul a fost înţeles târziu, de către puţini oameni rafinaţi. Eugen Ionescu scria după moartea sa: Era inteligenţa însăşi, umorul însuşi, blândeţea însăşi; şi avea aceeaşi dificultate de a trăi ca mine.

Pentru opera sa a fost omagiat de comunitatea în care s-a născut. Astfel, din ultimul deceniu al veacului trecut Liceul de Artă din Piatra îi poartă numele.

Victor Brauner spunea despre sine că pictura mea este autobiografică. Eu îmi povestesc viaţa. Viaţa mea este exemplară, pentru că este universală. Ea povesteşte, de asemenea, reveriile primitive în forma şi în timpul lor.

A trecut la cele veşnice în 1966, la Paris. Mormântul său, aflat în cimitirul „Montmartre“, are ca epitaf o frază extrasă din Carnetele sale: Peindre, c’est la vie, la vraie vie, ma vie. (Pictura este viață, viața reală, viața mea).

Victor Brauner – Autoportret

Autor articol: Valentin ANDREI