Cafeneaua culturală

Implicare socială – ISABELA JINARU, omul care sfințește locul la Școala Zănești

Implicare socială – ISABELA JIANU, omul care sfințește locul la Școala Zănești

Un An Nou, un nou om frumos în atenția noastră la rubrica ,,Implicare Socială”. Așa cum v-am obișnuit, suntem în căutarea oamenilor deosebiți, implicați trup și suflet în viața comunității din care fac parte.
De această dată o descoperim pe Isabela Jinaru educatoarea aflată la cârma Școlii Gimnaziale Nr.1 din Zănești și președintele Asociației Cultural Educative EDU.YSA

,,Mă bucură binele și frumosul peste tot pe unde le întâlnesc: în oameni, în locuri, în relații, în artă: Și sunt adepta lucrului bine făcut!”, spune protagonista noastră.

Când și în ce context ați decis că doriți să urmați calea învățământului?

Isabela Jinaru: Imediat după Revoluția din 1989, la Piatra Neamț s-a reînființat „Școala Normală Gheorghe Asachi” cu profil pedagogic – clase de învățători și clase de educatoare. Cu mândrie spun că sunt absolventă a Școlii Normale, promoția 1996 – educatoare. Anii de liceu, mentorii pe care i-am avut atât la ore cât și la practica pedagogică, mi-au insuflat dragostea pentru învățământ, dragostea pentru copii.

De ce educatoare? Dificil sau ușor să modelez sufletul și viitorul unui boț de om?

Isabela Jinaru: De ce educatoare? Probabil pentru că Dumnezeu a știut mai bine ce-mi trebuie mie. La vremea când am dat admitere în liceu, fiecare liceu își organiza admiterea (nu este ca acum cu repartiție computerizată) și eu, în ordinea descrescătoare a mediilor, am intrat la clasa de educatoare, cu toate că mi-aș fi dorit la învățători. În timp, mi-am dat seama că a fost mâna lui Dumnezeu, pentru că am ajuns să-mi iubesc tare mult profesia și da, este dificil să lucrezi, să modelezi suflețele de om, dar este și tare frumos.

Cât sunt de diferite generațiile de copii de la începutul carierei dumneavoastră, față de copiii de astăzi?

Isabela Jinaru: N-aș spune că generațiile de copii sunt diferite și ca argument pentru afirmația mea aduc zecile de filmulețe cu copii, care circulă pe rețelele de socializare, filmulețe ce ne arată clar că micuții, din orice colț al lumii ar fi, de orice religie sau culoare, sunt tot copii, au aceleași reacții, se comportă la fel. Aș spune mai degrabă că părinții s-au schimbat, societatea în general, tehnologia a avansat și de aici diferența între generații. Personal m-am ghidat mereu în profesia mea după cuvintele Mariei Montessori, care spunea: „Să nu-i educăm pe copiii noștri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari și nimic nu ne permite să știm cum va fi lumea lor. Atunci să-i învățăm să se adapteze.”

Ce fel de nevoi au preșcolarii și școlarii într-o unitate de învățământ din mediul rural?

Isabela Jinaru: Exact aceleași nevoi pe care le au și preșcolarii și școlarii din mediul urban. Fără doar și poate, întâi le trebuie acoperite nevoile de bază: cele fiziologice, de securitate și de apartenență, nevoi de care alături de părinții copiilor ne străduim cu toții să le oferim elevilor noștri. Eu și colegii mei încercăm să le formăm elevilor noștri stima de sine, să le creștem motivația și dorința de dezvoltare personală.

Care au fost prioritățile dumneavoastră, în calitate de director al Școlii Gimnaziale Nr. 1 Zănești?

Isabela Jinaru: În calitate de director, m-am preocupat de dezvoltarea în Școala Zănești a unei culturi organizaționale bazate pe respect, comunicare, participare, încercând să fiu echitabilă și consecventă în tot ceea ce fac. Consider că starea de bine a celor din școală, fie aceștia elevi, cadre didactice, personal nedidactic, părinți este esențială pentru un demers didactic eficient. De asemenea, trebuie să amintesc parteneriatul pe care îl avem cu Liceul Teoretic „Al. Russo”, Orhei, Republica Moldova, parteneriat în cadrul căruia am desfășurat vizite și activități comune, activități care ne-au umplut sufletul de emoții.

Vorbiți-ne, pe scurt, despre acele proiecte implementate în școală, care v-au încântat sufletul!

Isabela Jinaru: Pe scurt, în ultimii ani, Școala Zănești a avut parte de activități și transformări spectaculoase:

  • Proiect pe fonduri norvegiene – Rețeaua Integrată de Sprijin prin Educație Incluzivă R.I.S.E.I., Cod proiect PN 2057, partener în acest proiect, unde aproximativ 200 de elevi din ciclul primar au beneficiat timp de trei ani de o masă caldă și ore remediale.
  • Proiect „Erasmus+” – de la A la Z – prin care 10 cadre didactice de la Școala Zănești au beneficiat de cursuri de formare (pe tematici de violență, TIC, motivație), în Grecia (Kalamata), Cehia (Praga), Spania (Tenerife).

Datorită eforturilor și implicării în viața școlii, a comunității și a autorităților publice locale, a Primăriei Zănești și în special a domnului primar Ioan Filip, astăzi, elevii Școlii Zănești își desfășoară activitatea didactică în spații școlare complet reabilitate, dotate și echipate cu tot ceea ce este nevoie pentru un act didactic eficient.

Proiectele prin care s-au realizat acestea sunt:

  • „Reabilitarea, modernizarea, extinderea și dotarea Școlii Gimnaziale Nr. 1  (corp A și Corp C)” – proiect finalizat;
  • „Reabilitarea, modernizarea, extinderea și dotarea Școlii Gimnaziale Nr. 2”- proiect finalizat;
  • „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unității – Școala Gimnazială Nr. 1 Zănești”, proiect în curs de implementare.

Pentru toată această muncă și pentru aceste realizări suntem recunoscători și mulțumim administrației publice locale, tuturor celor care alături de domnul primar au muncit pentru implementarea acestor proiecte.

  • PNRAS – este un proiect ce îi privește pe copiii de învățământ gimnazial. Am planificat în acest proiect ore remediale cu elevii care au nevoie de activități recreative de tip outdoor și o masă caldă pentru ei. Proiectul este depus, urmând a fi evaluat și vom vedea dacă vom obține finanțarea.

Sunteți președintele Asociației Cultural Educative EDU.YSA. Ce fel de activități și proiecte ați desfășurat pentru copii?

Isabela Jinaru: Da, este adevărat, pe când funcționam ca educatoare la Grădinița Nr. 2 Zănești, am identificat nevoia de activități suplimentare, recreative, pentru copii. Am înființat această asociației din dorința de a realiza împreună cu copiii și părinții care își doresc activități de tip after school pentru nivel primar și activități recreative pentru nivel preșcolar și primar. De asemenea, pe perioada vacanțelor am organizat Școala de Vară Zănești, activitate ce s-a bucurat de un real succes la acea vreme. În momentul în care am decis să mă implic în viața școlii din postura de director, am încetat activitățile asociației. În mintea mea consider că e un fel de conflict de interese, dar și pentru că eu sunt omul care atunci când mă apuc de ceva, caut să fac lucrurile cât de bine pot! Recunosc, nu pot face două lucruri bine deodată.

Care considerați a fi rolul activităților extrașcolare pentru dezvoltarea copiilor?

Isabela Jinaru: Aceste activități extrașcolare, complementare activității de învățare, sunt foarte importante pentru dezvoltarea personalității copiilor. Ele au rolul de a-i obișnui să se descurce singuri în viață, îi ajută să relaționeze cu alte persoane, să dezvolte hobby-uri noi, spiritul competitiv, contribuie la formarea unor deprinderi civice pozitive, determinându-i ulterior să fie cetățeni cu respect față de ceea ce-i înconjoară, față de semeni și valori culturale.

Ce fel de lucruri sau de oameni vă bucură cu adevărat?

Isabela Jinaru: Mă bucură binele și frumosul peste tot pe unde le întâlnesc: în oameni, în locuri, în relații, în artă: Și sunt adepta lucrului bine făcut! Mă rog, cât de bine poți tu, cât de bine poate fiecare… dar vreau să văd implicarea, stăruința și dorința, nu lucrul făcut pe principiul „Lasă că merge și așa!”.

Rolul școlii este …?

Isabela Jinaru: Rolul școlii este de a deschide ochii copiilor spre universul cunoașterii, al lumii în care trăiesc. Școala are rolul de a educa copiii, de a le dezvolta aptitudinile, de a facilita învățarea individuală și colectivă și de a transmite noilor generații moștenirea noastră culturală. Da, efortul în educație trebuie să fie comun și nu poate avea rezultate eficiente fără o strânsă legătură între cei trei piloni: școală, familie, comunitate.

Interviu realizat de
Oana-Talida COZMA