Cafeneaua culturală

Implicare socială – FLORIN MIRCEA ZAHARESCU, artistul complet, cu lucrări de anvergură în spații publice

Implicare socială – FLORIN MIRCEA ZAHARESCU, artistul complet, cu lucrări de anvergură în spații publice

Pe scurt, despre Florin Mircea Zaharescu se poate spune că s-a născut la Sibiu, la 3 iulie 1949, a fost elev al Liceului de Artă din Ploiești și a absolvit cu Magna cum laudae Institutul de Artă „Nicolae Grigorescu” din București, cursul de șase ani, (1968-1974), cu media 10. În perioada 1974-1975, a lucrat la „Flaro” Sibiu, apoi a fost profesor, între anii 1975-1977, la Liceul de Artă din Constanța. În perioada 1978-1986, s-a stabilit la Roman, a activat ca profesor la Casa Pionierilor și Școala Populară de Artă din Roman. Între 1987-1989 a lucrat la Fabrica de Produse Ceramice Roman, iar între1990-1994 ca profesor la Clubul Copiilor din Roman.

Profesor, sculptor, grafician, pictor, ceramist, iconar, autor de basoreliefuri, designer, artistul a reușit să se impună într-un mod unic, original, printr-o artă fără compromisuri, definitorie și cu un impact major asupra evoluției artei romașcane. Un artist complet și complex, este un desăvârșit modelator de forme, transformând piatra, bronzul, oțelul, piatra artificială, rășina sintetică, ghipsul, aluminiul, argila în monumentale și evocatoare statornicii ale timpului. Domină spațiul public romașcan și nu numai, prin dăltuiri  ale personalităților istorice, personalități ale culturii, înzestrând urbea mușatină cu statornicii de istorie și frumos.

Participă la saloane de artă plastică și expoziții de grup cu lucrări de sculptură, pictură și grafică: 1974 – Sibiu; 1975, 1976, 1977 – Constanța; 1978 – 1981, 1985 – Piatra-Neamț; 1985, 1987, 1989 – Bacău; 2003 – 2020 – saloanele și anualele de artă plastică Roman (câte două participări anual); 2002 – 2006 – saloanele de artă plastică Piatra-Neamț; 2004 – 2006 – București; 2010, 2013 – Bacău; 2010 – Chișinău; 2011 – 2012, 2014, 2016 – Piatra-Neamț; Anuala de Artă Religioasă Roman – 2014, 2015, 2016, 2017; Festivalul internațional Lascăr Vorel Piatra-Neamț – 2005, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015.

Deschide expoziții personale de sculptură, pictură, grafică: 1975 – Sibiu; 1976, 1977 – Constanța; 1978, 1979, 2019 – Roman; 1978, 1979, 1980, 2006, 2014, 2019 – Piatra-Neamț; 1988 – Bacău; 2008 – Brisbane, Australia.

Este autorul a numeroase lucrări de sculptură în spații publice: 1980 – Formă spațială – 5 m -aluminiu, Roman; Formă spațială – 6 m – oțel, Roman; 1992 – Monument Roman Mușat I – 3,60 m – bronz; 1997- Bust Dr. Fălcoianu – 0,80 m – piatră artificială, Roman; Bust Viorica Agarici – 0,70 m, Roman; 2001 – Monument M. Sadoveanu – 4 m – piatră artificială, Hanul Ancuței; 2002 – Monumentul eroilor – 8 m – piatra artificială, Adjudeni, Neamț; 2003 – Bust Miron Costin – 0,90 m, Roman; proiect pentru monument Ștefan cel Mare – Roman; 2005 – Bust  Ioanichie Bălan – 0,90 m – piatră artificială, Stănița, Neamț; 2008 – Bust Ion Creangă – 0,90 m – piatră artificială, Ion Creangă, Neamț; 2012 – Bust Sergiu Celibidache – 0,80 m – bronz, Roman; 2013 – monument Răscoala – 6 m – piatră artificială, Săbăoani, Neamț; Bust Vasile Alecsandri – 0,80 m – piatră artificială, Săbăoani, Neamț; 2014 – Clio și Caliope – 1,80 m – piatră artificială – Roman; 2015 – Bust G. Radu Melidon – 0,8 m – piatră artificială, Roman; 2016 – Bust Cezar Petrescu – 0,8 m -piatră artificială, Stejaru, Neamț; 2017 – Bust Panait Donici – 0,80 m – piatră artificială – Horia, Neamț; 2018 – Monument Alexandru cel Bun – 3,40 m – bronz, Roman; 2018 – Monumentul Eroilor – 7,50 m – bronz, granit, marmură, Pildești, Neamț.

A realizat lucrări de sculptură religioasă la biserici romano-catolice: 1981 – Șcheia – Iași; 1982 -Iași; 1983 – 1984 – Adjudeni, Neamț; 1989 – Sagna, Neamț; 1994 – Institutul Franciscan Roman; 1995 – Sagna, Neamț; 1996 – Slănic Moldova, Bacău; 1996 – Vaslui; 1996 -Traian, Bacău; 1997-Buruienești, Neamț; 1998 – Huși, Vaslui; 1998 – 2000 – Tg. Ocna, Bacău; 2001 – Rotunda, Neamț; 2002 – Buhonca, Neamț; 2002 – Bacău; 2004 – 2005 – Satul Nou, Neamț; 2006 – Bacău; 2006 -Pildești, Neamț; 2007 – 2008 – Pildești, Neamț; 2010 – 2011 – Pildești, Neamț.

Lucrările sale se regăsesc în colecții particulare din țară și din străinătate și în patrimoniul instituțiilor muzeale din țară. I s-au acordat premii și distincții pentru creația sa: două Premii de excelență în Cultura Romașcană; cinci Diplome „Artistul anului”, acordate de Muzeul de Artă din Roman; Diploma de merit și Crucea omagială „Anton Durcovici”, pentru întreaga activitate în domeniul Sculpturii Religioase, Premiul Artistul anului 2019, acordat de UAP Neamț și Muzeul de Artă din Roman.

Referințe critice

„Spirit creator ardent, aplicat îndeosebi artei sculpturii, dar şi artelor conexe, Florin Zaharescu are mobilitatea intelectuală şi instrumentele de expresie nemijlocite spre a acoperi o arie largă de solicitări, de la monumente de for public cu rezonanţă istorică, sculpturi în metal destinate spaţiilor din proximitatea unor foste citadele industriale, la madone şi sfinţi din catedrale catolice din Moldova şi nu numai.

Are aplicaţie pentru desen şi modelaj, pentru grafică şi nici tehnica picturii nu-i este străină.

Dimensiunea intelectuală a artistului se relevă în discuţiile cu confraţii dar, mai ales în concepţia modernă a volumelor sculpturale înscrise.” (Valentin Ciucă)

De unde ați moștenit zestrea artistică și când v-ați descoperit abilitățile creative?

Florin Mircea Zaharescu: În tinerețe, tatăl meu a cochetat cu pictura. Copilăria am petrecut-o la București, până la vârstă de zece ani. De la trei ani, părinții au început să mă plimbe prin muzeele de artă, obișnuindu-mă cu lumea artei. Am început să modelez cam la aceeași vârstă din miez de pâine, în timpul mesei, din ceara de la lumânările din pomul de Crăciun, după care părinții mi-au cumpărat plastilină. Când eram în clasa întâi primară, învățătoarea m-a prezentat soților Hety (sculptori în București) și am început lucrul cu lut de modelaj, ca ucenic în atelierul lor. În clasa a treia primară am avut prima expoziție în holul Teatrului Țăndărică. Ucenicie am făcut în atelierele unor sculptori vestiți, în liceul de artă și la facultate.

Sunteți un artist plastic complet! Lucrările dumneavoastră acoperă zone precum sculptură, grafică, pictură, ceramică, iconografia, basorelieful sau designul. Ne puteți spune care formă de exprimare artistică vă este cea mai apropiată de suflet?

Florin Mircea Zaharescu: În primul rând sculptura, mai ales sculptura monumentală. În sfera sculpturii încadrându-se și basorelieful.

Sunteți romașcan prin adopție. Cum găsiți zona Romanului, a județului Neamț, din punct de vedere artistic?

Florin Mircea Zaharescu: Părinții și bunicii dinspre mama au fost romașcani. Sunt născut la Sibiu și am locuit în mai multe orașe (tatăl meu fiind militar), dar din 1966 ne-am stabilit în Roman. Am făcut Liceul de Artă la Ploiești și Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu la București (6 ani).

Ați realizat zeci de lucrări de sculptură în spațiile publice din Neamț. Cât de dificile sunt etapele facerii creațiilor de mari dimensiuni? Cu ce materiale lucrați pentru a reda expresivitatea lucrărilor?

Florin Mircea Zaharescu: La sculptură, etapa de baza este modelajul în lut. După aceea are loc turnarea în ipsos (negativ, pozitiv) apoi lucrarea se transpune în piatră, bronz sau alte materiale.

Din ce se inspiră un artist de calibrul dumneavoastră?

Florin Mircea Zaharescu: Am lucrat, în primul rând, sculptură monumentală la biserici catolice, personaje istorice și oameni de cultură pentru spații ambientale. Pentru asta sunt necesare cunoștințe temeinice de anatomie artistică, compoziție, perspectivă și, bineînțeles, cunoașterea istoriei artei și a religiei creștine. În ceea ce privește alte domenii ale artelor plastice, am fost inspirat de corpul uman, de peisaj, mergând spre forme geologice și geomorfe, redând și evenimente dramatice în peisaj (incendii de pădure, erupții, etc). Am avut de realizat comenzi sociale, reprezentând personaje istorice și oameni de seamă, unde a trebuit să fac o documentație biografică și fotografică sau iconografică.

Ce tip de satisfacție v-au adus premiile obținute?

Florin Mircea Zaharescu: Lucrând foarte mult în domeniul sculpturii religioase, am fost întrebat dacă eu cred în Dumnezeu. Mărturisesc, acum, la această vârstă, că de-a lungul vieții, mai multă încredere a avut El în mine, decât eu în El. Dându-mi acest har, am făcut tot posibilul să îl merit, nereușind întotdeauna. Asta îmi confirmă că nu am fost mereu demn de încrederea Lui. Cât despre premii… le dau oamenii.

Un sfat pentru tinerii care visează la o carieră în domeniul artei plastice?

Florin Mircea Zaharescu: Este o meserie foarte grea (sculptura, în special, înseamnă 90% transpirație și 10% inspirație). Cere studiu pe tot parcursul vieții, nefiind suficient niciodată. Amatorismul nu are loc aici, trebuie să tinzi toată viața spre perfecționism și să nu fii niciodată mulțumit cu ce ai realizat, angajându-te mereu să lucrezi din ce în ce mai bine.

Interviu realizat de
Oana-Talida COZMA