Cafeneaua culturală

Implicare socială –  ADINA-RALUCA MARGINE, omul din slujba școlii și a tinerelor generații

Rubrica Implicare socială aduce în fața cititorilor noștri un alt om dedicat vocației sale. Ne vom îndrepta, de această dată, spre Târgu-Neamț, în încercarea noastră de a cunoaște oameni de bine din întreaga comunitate a județului Neamț. Ne orientăm privirile spre educație, unul dintre cei mai importanți piloni ai societății oriunde în lume și domeniul răspunzător de formarea de generații și generații de copii și tineri. Protagonista noastră se numește Adina-Raluca Margine, este profesor de limba și literatura română și directorul Colegiului Național „Ștefan cel Mare” din Târgu-Neamț, un om de ispravă cum s-ar spune, implicat în activitatea pentru care spune că și-a găsit menirea. Iubește copiii, meseria de dascăl și pune umărul, creierul și inima în slujba educației și a comunității din care face parte.

Satisfacția nu se naște din rezultate, din finalități, ci pe parcursul drumului străbătut alături de copii și de tineri, în efortul lor de a-și îndeplini visele

ne destăinuie invitata noastră

Rubrica Implicare socială aduce în fața cititorilor noștri un alt om dedicat vocației sale. Ne vom îndrepta, de această dată, spre Târgu-Neamț, în încercarea noastră de a cunoaște oameni de bine din întreaga comunitate a județului Neamț. Ne orientăm privirile spre educație, unul dintre cei mai importanți piloni ai societății oriunde în lume și domeniul răspunzător de formarea de generații și generații de copii și tineri.

Protagonista noastră se numește Adina-Raluca Margine, este profesor de limba și literatura română și directorul Colegiului Național „Ștefan cel Mare” din Târgu-Neamț, un om de ispravă cum s-ar spune, implicat în activitatea pentru care spune că și-a găsit menirea. Iubește copiii, meseria de dascăl și pune umărul, creierul și inima în slujba educației și a comunității din care face parte.  

1. Ce înseamnă în opinia dumneavoastră titulatura „implicare socială”?

Adina-Raluca Margine: Implicarea socială nu poate însemna decât slujirea Binelui colectiv și susținerea necondiționată a semenului tău, atunci când are nevoie de ajutor. Doar așa putem vorbi de viața în Cetate, în societate. Este ceea ce am putea face fiecare dintre noi, începând de azi.

2. Sunteți cadru didactic, formator, metodist, directorul Colegiului Național „Ștefan cel Mare” din Târgu-Neamț. Ne puteți spune cum vedeți noua generație de adolescenți?

Adina-Raluca Margine: Adolescența este o vârstă percepută în moduri similare de toate generațiile de elevi. Ceea ce face diferența este modul în care fiecare generație răspunde la provocările și semnalele din jur. Lumea adolescenților este o lume complexă de nevoi și de perspective, de descoperire a unor numeroase orizonturi de înțelesuri. Datoria noastră, ca profesori, este să-i ajutăm să le descifreze, să le înțeleagă toate fațetele, cu bune și cu rele, dar mai ales să-i ghidăm spre cele mai bune alegeri, în funcție de propria personalitate și de propriile interese.

De multe ori, adolescenții recurg la canale de exprimare adesea diferite de cuvânt, ei cântă la instrumente muzicale, pictează – uneori ziduri, dansează, scriu jurnale secrete, construiesc bloguri, încearcă să exprime un conținut personal folosind cele mai variate canale de comunicație, iar datoria noastră este să ne apropiem de ei și să învățăm să descifrăm și aceste mesaje. Când reușim să o facem, iar eu cred că de cele mai multe ori reușim, devenim parte a vieții lor, pe care ei nu-și doresc să o trăiască singuri, ci doar ne așteaptă să-i cunoaștem mai bine.

Elevii cu care mă întâlnesc zilnic, cu care stau de vorbă, cu care fac planuri, uneori chiar lanuri de viață, sunt adolescenți cu personalitate puternică, sunt tineri în formare care au tăria opiniilor și a argumentelor. În cei șapte ani de când coordonez activitatea colegiului, am avut și situații de impas, de bariere în comunicarea cu elevii de liceu și, de fiecare dată, i-am invitat la dialog și cele mai bune soluții au venit din partea lor. În plus, în organizarea de evenimente, în derularea de proiecte educative, în activitățile de voluntariat, acești tineri mi-au demonstrat cât de bine se pot mobiliza și cât de frumoase pot fi roadele muncii lor asumate, prin roluri și responsabilități stabilite de ei înșiși. Suntem mândri că sunt elevii noștri și că, indiferent de cum sunt ei ca indivizi, reușesc să fie o comunitate capabilă să mențină viu spiritul acestei școli, o școală a celor care cred în tradiție și performanță.

3. Care considerați a fi nevoile dascălilor de astăzi? Există un liant de înțelegere între cele două generații?

Adina-Raluca Margine: Este o provocare pentru mine și pentru fiecare dintre colegii mei să ne cunoaștem elevii și să formăm împreună o echipă de succes. Consider că doar în acest fel, prin comunicare și dezbatere onestă a fiecărei situații din viața școlii sau din viața personală, putem găsi cele mai bune soluții de descoperire a potențialului elevilor noștri. Eu sunt convinsă că liantul dintre generații este tocmai acest spirit de echipă, dar mai ales respectul reciproc. Fiecare dintre profesori este un model și fiecare arată o cale de urmat, prin ceea ce îi învață pe elevi. Este adevărat că fiecare dintre elevi va avea propria alegere, propriul model, propria cale, deschisă de unul sau mai mulți dintre noi.

Ceea ce spun acum se bazează pe discuțiile cu sutele de absolvenți care revin la școală și ne fac mărturisiri care ne bucură și ne uimesc totodată, despre cum profesorii le-au influențat alegerile și destinul. Interesant este faptul că aceste mărturisiri nu pot fi făcute decât la distanță în timp, pentru că elevii, atât timp cât sunt încă pe băncile școlii, nu conștientizează pe deplin ceea ce se petrece în acest mic univers al formării lor școlare; și e normal să fie așa, pentru că ei sunt preocupați de atât de multe lucruri noi, de atât de multe experiențe inedite, de continua „negociere” a locului lor printre adulți. Noi, profesorii, știm acest adevăr și găsim resursele să rămânem lângă ei și să-i susținem să se autodepășească și să devină adulți mândri de propria lor devenire.

4. Ce anume v-a îndreptat pașii spre învățământ? Credeți în vocație?

Adina-Raluca Margine:  Da, cred cu tărie în vocație! Fără vocație, un profesor ar rămâne doar un furnizor de informații, care, în lumea actuală, pot fi accesate de oriunde, printr-un simplu click. Profesorul cu vocație are minte și suflet, deopotrivă, și nu lasă balanța să se încline niciodată. Elevii au nevoie de noi ca specialiști, dar, mai ales, ca oameni. Cred că aici este locul meu, motiv pentru care nu obosesc niciodată să-mi fac datoria și să iau totul de la capăt, alături de colegi, cu fiecare generație de elevi care intră în școala noastră.

5. Care sunt cele mai mari provocări pentru un director de școală în anul 2023?

Adina-Raluca Margine:  Directorul de școala este, în primul rând, profesor, și consider că așa trebuie să fie, pentru că numai un profesor poate înțelege sistemul din interior și nevoile tuturor celor implicați în viața școlii. Anul 2023 a venit cu multe schimbări, aduse de contextul economic, în primul rând, apoi de cel legislativ. Provocările acestui an pot schimba școlile în bine, întrucât ne obligă să fim mai responsabili în gestionarea bugetelor, să fim mai atenți la oportunitățile de finanțare extrabugetare, precum Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Programul Educație și Ocupare (PEO) sau ERASMUS+ și să regândim parteneriatele cu reprezentanții comunității locale și județene. De asemenea, creșterea calității actului educațional rămâne o prioritate, în condițiile în care profesorii au obligația să cunoască inovațiile didactice și să le aplice în lucrul cu elevii, iar în acest context un rol important îl au mentoratul didactic și monitorizarea rezultatelor școlii, precum și măsurarea impactului acesteia în comunitate.   

6. Vă provocăm să ne vorbiți despre cele mai importante proiecte pe care le desfășurați la Colegiului Național ,„Ștefan cel Mare” din Târgu-Neamț.

Adina-Raluca Margine: Viziunea de astăzi a colegiului nostru urmărește consolidarea procesului educațional pe baza învățării active și a gândirii critice, pentru o perspectivă globală asupra cunoașterii, prin integrarea tehnologiilor moderne. Fiecare disciplină are rostul ei în formarea viitorului adult, iar desăvârșirea  presupune implicare. Dăruirea și aprecierea valorilor sunt principiile urmărite de către profesorii și elevii implicați în proiectele educaționale județene: Omul-ființă rațională (coordonator, prof. Trofin Manuela-Cristina),  Școala de vară „Copilărie, tărâm al inocenței” (coordonator, prof. Filip Daniela), Remediu pentru mediu (coordonator, prof. Achirei Veronica),  Les Stefrancophones (coordonat de prof. Teodorescu Valentin), Paștile, sărbătoarea bucuriei (coordonator, prof. Apetrei Ana), Suflet pentru suflet (coordonator, prof. Ioniță Elena), Memorialul „Gheorghe Cobrea” (coordonator, prof. Radu Anca-Livia). Proiectele educative regionale Identitate și spiritualitate românească (coordonator, prof. Olariu Mihaela) și Creatori de frumos (coordonator, prof. Filip Daniela) completează armonios drumul devenirii elevilor.

În sesiunea octombrie 2022, Colegiul Național „Ștefan cel Mare” a depus aplicația pentru acreditare în domeniul educației și formării profesionale în cadrul programului ERASMUS+. Aplicația a fost aprobată și, astfel, Colegiul Național „Ștefan cel Mare” a primit acreditarea pentru perioada 01.03.2023-31.12.2027 și aprobarea unui grant în valoare de 73.129 euro.

Cu ajutorul British Council Romania și a Centrului Eurognosis, în cadrul Colegiului Național „Ștefan cel Mare” au loc de două ori pe an (martie și iunie) examene Cambridge, sub coordonarea profesoarelor Tarhon Bianca și Bocăneț Daniela. Tot sub egida British Council Romania, la care s-a aliniat și Romanian-American Foundation, se derulează proiectul English for the Community, coordonat de prof. Tarhon Bianca. În anul școlar 2023-2024, în cadrul CNSM, a avut loc faza județeană și faza regională a concursului National Public Speaking.

Les Stéfrancophones este numele clubului de limba franceză al școlii noastre, coordonat de prof. Valentin Teodorescu. Săptămâna francofonă  este un adevărat maraton de activități, printre care menționăm Festivalul Francofon, concursuri francofone, sesiune de dezbateri pe teme de actualitate, decorarea claselor cu elemente francofone. Foarte important de menționat este colaborarea cu Asociația Échange Roumanie din Saint-Just-Saint-Rambert, oraș înfrățit de mai bine de 30 de ani cu orașul nostru. Cu susținerea acestei asociații, în vara acestui an, 14 elevi și șase profesori au participat cu un program artistic la Festivalul „Fete de la musique”, din orașul Saint Just – Saint Rabert, iar în luna noiembrie, șase elevi și un profesor vor efectua o vizită de studiu la Paris.

Agora Stephanos s-a înființat în anul 2020, în cadrul proiectului european Teachers4Europe”, la inițiativa profesorilor Preda Elena și Teodorescu Valentin, sub forma unui club de dezbateri, cu scopul de a asigura un cadru nonformal elevilor care doresc o cunoaștere aprofundată a culturii democratice. Profesorii care au inițiat acest proiect, numiți teacher for Europe”, formează o rețea școlară europeană transfrontalieră de dialog social și cetățenie democratică.

Clubul de robotică, Blizzard Eye RO167, înființat de acum patru ani, este deja un catalizator care adună toți elevii din colegiu pasionați de programare și tehnica informațiilor. Echipa de robotică „Blizzard Eye RO167 #19147” face parte din programul educațional FIRST Tech Challange România, organizat de asociația Nație Prin Educație și finanțat de BRD, coordonat la nivel de unitate de prof. Tarhon Bianca. În anul 2022, echipa a înființat o asociație non-guvernamentală cu același nume, unde au reușit să strângă fonduri pentru robotul lor, dar și pentru organizarea unui eveniment național de robotică numit SnowStorm – Ștefan’s Tech Challenge.  SnowStorm a fost primul eveniment de acest fel din județul Neamț, la care au participat opt echipe din regiunea Moldovei într-o competiție specifică sezonului 2022-2023 FIRST Tech Challenge. Sub deviza „Construim Prezentul cu Visuri de Viitor”, membrii echipei de robotică privesc provocările ce urmează cu determinare și entuziasm.

De asemenea,Colegiul Național ,,Ștefan cel Mare” a implementat în parteneriat cu județul Neamț, în perioada 9 aprilie 2021 – 8 octombrie 2023, proiectul ACASĂ – Alături de Copii prin Acțiuni de Sprijin Avansat!”, finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020 – Program pilot de stimulare a participării la educație a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate. Prin proiect, 270 de copii/elevi au beneficiat de servicii și măsuri integrate, constând din programe de suport educațional, consiliere și îndrumare, ateliere pentru dobândirea de competențe TIC, tabere școlare, ajutor financiar în vederea stimulării participării la educație și prevenire a fenomenului de părăsire timpurie a școlii, și 200 de părinți/tutori/persoane care au în grijă copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate au beneficiat de servicii de consiliere socială și educație parentală. Proiectul a fost cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

7. Spre ce tip de activități își îndreaptă tinerii atenția?

Adina-Raluca Margine: Prioritatea maximă este calitatea demersului educațional-curricular, adică desfășurarea orelor de curs în condiții optime, la cele mai înalte standarde de performanță, concretizate în procente de peste 97% promovabilitate la examenul de Bacalaureat din ultimii trei ani.

În anul școlar 2022-2023, s-au înregistrat rezultate remarcabile la olimpiadele naționale: o medalie de argint la Olimpiada Națională de Limbi clasice, Limba latină (eleva Drăgănescu Daria, îndrumată de prof. Drăgănescu Mihaela), două medalii de bronz la Olimpiada Națională de Tehnologia Informației (Pîslariu Rareș, îndrumat de prof. Oancea Constantin și Achirei Marian și Alucăi Bogdan, îndrumat de prof. Crăcană Ionuț și prof. Achirei Marian), o mențiune la Olimpiada Națională de Cultură și Spiritualitate Românească (eleva Filioreanu Georgiana, îndrumată de prof. Nuțu Mirela și Ioniță Elena) și o mențiune la Olimpiada Națională de Limbi Romanice (elevul Marin Iustin, îndrumat de prof. Mihai Simona), trei premii speciale la Olimpiada Națională de Geografie (eleva Drăgănescu Daria, îndrumată de prof. Roșu Constantin), Olimpiada Națională de Referate și Comunicări Științifice (eleva Radu Adelina, îndrumată de prof. Cucoș-Grigore Adina) și la Olimpiada Națională de Cultură și Spiritualitate Românească (elevul Laiu Ștefan, îndrumat de prof. Olariu Mihaela și prof. Ioniță Elena) și 24 de calificări la olimpiada națională a unor discipline de studiu, precum limba română, matematica, istorie, religie, lingvistică. La etapa județeană a olimpiadelor, 28 de elevi au obținut premiul I, 24 de elevi au obținut premiul al II-lea, 18 elevi au obținut  premiul al III-lea, 59 de elevi au obținut mențiuni și 7 elevi au obținut premii speciale.

De o atenție sporită se bucură și activitățile de educație non-formală, prin proiecte educaționale diverse, propuse în special de elevi, prin Consiliul Elevilor. Este de apreciat interesul acestora pentru cultură, teatru, științe și sport, interes dovedit în numeroase activități extrașcolare, în cadrul cărora s-a demonstrat că la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” există o uriașă resursă de energie, de idei și de interese dintre cele mai variate, toate încununate cu rezultate remarcabile. De asemenea, în colegiu activează de 10 ani Ansamblul Coral „Stephanos”, coordonat de profesorii Ioniță Elena și Borș-Humulescu Ciprian, ansamblu distins an de an cu premii și mențiuni în competiții județene și naționale. Publicarea revistei colegiului, Foaia literară, are o tradiție de șapte ani, iar în redacția acesteia lucrează într-un mod aproape profesionist câteva zeci de elevi, îndrumați de profesoarele Nuțu Mirela și Olariu Mihaela.

Cu acest prilej, mulțumesc public, tuturor colegilor mei care sunt alături de elevi în cultivarea pasiunilor și în transformarea acestor pasiuni în performanțe notabile. Sunt mândră că, împreună, la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” reușim să oferim elevilor satisfacția muncii lor și curajul de a porni cu încredere în viață.

8. De ce considerați utilă implicarea tinerilor în cât mai multe activități organizate prin intermediul școlii?

Adina-Raluca Margine: Consiliul Școlar al Elevilor din colegiu este cel mai reprezentativ for al exercițiului de asumare a democrației, a rolurilor și a comunicării dintre toți reprezentanții comunității noastre școlare. Atât timp cât stabilim împreună sarcini, drepturi și responsabilități, procesul educativ din colegiul nostru este unul de succes. Cu cât mai mulți elevi se implică în viața școlii, la orele de curs și dincolo de acestea, în toate tipurile de activități, acțiuni, proiecte, cu atât ei vor evolua mai mult, iar noi îi vom cunoaște și îi vom înțelege mai bine, ceea ce ne va permite să-i ajutăm mai mult să se descopere și să evolueze.

9. S-a tot vorbit despre rolul școlii în dezvoltarea copiilor noștri. Ce credeți că este în responsabilitatea dascălului și a școlii și ce anume se învață în familie?

Adina-Raluca Margine: Nimic din ceea ce dascălii, școala în general creează, nu are efect decât printr-un parteneriat solid cu familiile. Odată ce valorile școlii sunt asumate și respectate de părinți, ele vor fi preluate firesc de către elevi, iar acestea îi vor călăuzi pentru toată viața. Succesul colegiului nostru este asigurat și de faptul că majoritatea elevilor noștri sunt copiii absolvenților noștri, ceea ce asigură continuitatea unui ethos educațional, bazat pe respect și încredere reciprocă, având ca prioritate atingerea propriului potențial.

10. Cum reușim să transmitem noii generații ideea de implicare în activitățile comunității?

Adina-Raluca Margine: Prin exemplul personal, în primul rând, al tuturor adulților – profesori, părinți, autorități. Școala, ce-i drept, deține numeroase instrumente pentru implicarea civică, pornind de la teorie și exemple, până la acțiuni concrete cu caracter civic, cu rolul de a forma deprinderi și abilități sociale în rândul elevilor. În acest sens, departamentul de proiecte și programe educative din colegiul nostru propune an de an activități specifice, cu impact atât asupra elevilor și familiilor acestora, cât și asupra unor categorii sociale aflate în situații sensibile din rândul comunității, prin parteneriate cu sponsori, ONG-uri, centre de plasament, centre de zi pentru copii și adulți, aziluri de bătrâni sau Direcția de Asistență Socială din cadrul Primăriei orașului.  

11. Care este cea mai profundă satisfacție în lucrul cu copiii? 

Adina-Raluca Margine: Alături de copii, reușim să rămânem copii, să ne păstrăm entuziasmul, bucuria, energia create de o lume minunată, a tinereții, mereu în mișcare, mereu provocatoare, căreia să-i descifrăm mesajele și în slujba căreia să ne punem cu tot sufletul și cu toată mintea noastră. Satisfacția nu se naște din rezultate, din finalități, ci pe parcursul drumului străbătut alături de copii și de tineri, în efortul lor de a-și îndeplini visele. Iar când aceștia pleacă din școală și se despart de noi cu lacrimi în ochi, apoi revin cu bucurie să ne revadă, aducând vești bune despre împlinirea lor, avem conștiința misiunii îndeplinite.

Interviu realizat de
Oana-Talida COZMA