Cafeneaua culturală

Istoria artelor – Muzică: Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Istoria artelor – Muzică: Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Împreună cu Johann Sebastian Bach, contemporanul său, Händel este unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai stilului baroc din perioada târzie. Deși de origine germană, el a preferat să-și petreacă cea mai mare parte a vieții sale în Anglia.

Tatăl său s-a împotrivit ca fiul să studieze muzica, însă mama a fost cea care l-a susținut. La vârsta de 7 ani, a fost descoperit de compozitorul Friedrich Wilhelm Zachow, sub a cărui tutelă începe să compună. La doar 10 ani, scria compoziții pentru orgă, oboi și vioară. La 18 ani, acceptă postul de violonist la Teatrul Operei din Hamburg, iar un an mai târziu – 1704 – compune prima sa opera, „Almira“, cu care a avut mare succes.

Creația sa de operă continuă cu „Rodrigo, Agrippina“ și „Rinaldo“, compoziții urmate de alte creații camerale.

În 1726, Händel a decis să devină cetățean britanic, a creat cea mai apreciată operă a sa, „Alessandrosi“, și și-a format propria companie, „Academia Regală de Muzică Nouă“.

Este părintele genului vocal-simfonic numit oratoriu.
A compus 25 de oratorii, dintre care amintim: „Muzica apelor“, „Foc de artificii“, „Messiah“, „Judas Maccabeus“, „Joshua“, „Solomon“, „Susanna“, „Theodora“.

A murit la 74 de ani, în casa sa din Londra.

Creația lui Händel este impresionantă prin număr și diversitate, cuprinzând: 42 de opere, 25 oratorii, 120 de cantate, trio-uri și duete, muzică de cameră, piese ecleziastice, ode și serenate, 18 concerte grossi, 12 concerte pentru orgă și altele.

Stilul compoziției de operă a lui Händel se înscrie pe un traseu muzical care pornește de la folosirea metodelor convenționale, continuând cu tratarea dramatică a recitativelor, ariilor și părților corale.

Marile sale opere se caracterizează printr-o magistrală îmbinare a patosului, a scenelor dramatice și interludiilor orchestrale, prin folosirea modulațiilor armonice, a ritmului pregnant, a instrumentalizării intens colorate și intervenției soliștilor vocali sau instrumentali.

Din aceste trăsături muzicale se vor inspira mulți viitori compozitori, Händel devenind un fel de „dascăl muzical”, cu multă influență pentru: Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven, Felix Mendelssohn Bartholdy și alții.

Înzestrat cu o personalitate puternică și cu o voință de fier, mare melodist, maestru al stilului concertant, Händel a atras admirația lui Bach, care se reflectă intens în aceste cuvinte ale sale:  „Händel este singura persoană pe care aș vrea să o cunosc înainte de a muri; și singurul om care aș dori să fiu, în afară de mine însumi.“

Autor articol: Prof. Daniela IACOB